Hrdinové naší doby: jezdci na kolech

06. 03. 2006,

Češi jsou národem cyklistů, mají ale strach jezdit po ulicích. Smrt aktivisty Jana Bouchala na tom může něco změnit.

„Jezdit na kole po Praze je podle mě sebevražda.“ Jsme v jednom z pražských divadel a na hlediště plné mladých lidí působí slova celorepublikového šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase jako ledová sprcha. Je totiž jen několik dní poté, co auto na jedné z křižovatek usmrtilo předního propagátora pouliční cyklistiky Jana Bouchala, a přítomní cyklisté si pozvali zástupce policie a magistrátu v naději, že od nich uslyší něco jiného. Třeba povzbuzení do budoucna, že se zasadí o to, aby podobných smr»áků ubývalo. Emoce v hledišti jsou silné, lidé nevěřícně vrtí hlavou a pár z nich píská směrem k panelu. Zaznívají ale i konstruktivní návrhy. Třeba to, aby každý uchazeč o řidičák musel povinně projet s instruktorem 50 km po městě na kole, kde na vlastní kůži pozná pocity cyklistického strachu. Bambas na to nereaguje, jen si nejistě poposedne na židli, jako by už byl na odchodu. „Jsem šokován,“ říká další z propagátorů cyklistiky Petr Štěpánek z organizace Oživení. „Ani ve světle této tragédie nejsou policie a magistrát schopny přinést jediný návrh na zlepšení situace na silnicích.“

Hele, žlutá šipka

Zatímco rekreační cykloturistika po šumavských hvozdech, třeboňské pánvi či krásách Polabí zažívá za poslední roky rozkvět i díky podpoře regionální politiky a dotacím z EU, podpora cyklodopravy v českých městech je na tom nepoměrně hůř. A v Praze víc než kde jinde. „Od té doby, kdy jsme se s mužem přestěhovali do Českých Budějovic, se po městě pohybuji hlavně na kole. Je to skvělý pocit, moct si tohle krásné město užívat pěkně zblízka,“ říká Jitka Doubravová, herečka na volné noze. „V Praze bych si to nikdy nedovolila, je to o strach. No a teï pokaždé, když se sem vracím, mám pocit, že se to tu zhoršuje. V Praze jsou lidi za volantem jak utržený ze řetězu.“

Může za to i enormní množství aut. V hlavním městě připadá jedno na méně než dva Pražany a dalších víc než půl milionu jich denně metropolí projíždí. „To je sakra dost, abychom podobně jako jinde v Evropě hledali moderní alternativy k osobní automobilové dopravě,“ říká Martin Mareček z občanské iniciativy AutoMat, k níž patřil i Jan Bouchal. „Na kole jezdí denně asi 1,5 % Pražanů. Předpokládaný nárůst počtu lidí, kteří by se k cyklodopravě přidali, kdyby se cesty zbezpečnily, je 5 až 10 %. Problém ovšem je, že magistrát toho pro cyklodopravu dělá pořád málo.“ Podle suchých statistik přibývají 3–4 km cyklostezek ročně, lze je ale poznat jen podle žlutých šipek. ®ádné speciální odlišení obrubníky nebo jinak barevným asfaltem, žádné stojany pro parkování kol. V Praze se zkrátka s cyklisty nepočítá.

Cyklista Bém

Přitom pozitivní příklady existují i v Česku. Města jako Olomouc, Pardubice, Hradec Králové, Břeclav a mnohá další se pyšní rozvinutým systémem na sebe navazujících cyklostezek. „Třeba Pardubice nejsou cyklistickým městem proto, že by tady dřív každý člověk jezdil na kole, ale protože se místní politici rozhodli cyklistiku dotovat tak, že se to tu stalo normální,“ říká Petra Kolínská z AutoMatu. Zatímco Pardubice budují své cyklostezky už řadu let a vynakládají na to každoročně slušnou část ze svého rozpočtu na dopravu, v Praze je to, i přes navýšení z posledních dvou let, stále řádově stokrát méně. Právě nezájem politiků a úředníků je hlavní bariérou v hlavním městě, které nedostatkem peněz rozhodně netrpí. „Do centra Prahy se cyklotrasy vůbec nehodí. Museli bychom zužovat vozovky na úkor cyklistů, a to prostě není možné. Ohrozili bychom bezpečnost řidičů,“ sděluje ředitel odboru dopravy Jan Heroudek. Jenže moderní urbanistická řešení počítají se zužováním vozovek jako zbraní proti rychlé jízdě, a zkušenost ze západních měst navíc říká, že místo pro cyklisty je nutné hledat nejen na úkor vozovky, ale i chodníků (v Praze velmi širokých) a míst na parkování.

Smrt Jana Bouchala má však přece jen dohru. Ministr životního prostředí Libor Ambrozek poslal dopis primátoru Pavlu Bémovi, v němž se za zvýšení bezpečnosti cyklistů v ulicích přimlouvá. „Mnohem více než v minulosti je třeba investovat čas, energii i peníze do snahy, aby se cyklistická doprava v Praze stala bezpečnou,“ píše Ambrozek. Nutno dodat, že sám Bém je na rozdíl od svých předchůdců vášnivý cyklista a rád o tom před novináři mluví. Po smrti Bouchala nařídil odboru dopravy vypracovat desetibodový krizový plán, který má zvýšené bezpečnosti na pražských komunikacích výrazně pomoct. Jedním z bodů má být další výrazné omezení parkovacích míst v centru. Efekt Bémova plánu ukáže budoucnost, městská pokladna ale s výrazně vyššími částkami na cyklistiku letos nepočítá.

(Článek vyšel v týdeníku Respekt č. 9/06.
Autorka je spolupracovnicí Respektu.)

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře