Významně vyšší než dosud by měla být podle ministra životního prostředí Libora Ambrozka podpora, která směřuje ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) obcím a krajům na budování cyklistických stezek. Ministr to napsal v dopise [1], který včera odeslal svému vládnímu kolegovi, ministru dopravy Milanu Šimonovskému.
V loňském roce investoval SFDI do výstavby cyklostezek 63,1 milionu korun. To je zhruba 0,12 % jeho rozpočtu, který činí 53,22 miliardy [2]. Nejvyšší podíl dotací z fondu činí výstavba pozemních silnic a potřebné investice do železničních koridorů. „To je samozřejmě logické. Požádal jsem ale kolegu Šimonovského, aby do cyklistické dopravy směřovalo alespoň jedno procento dotací z fondu, tedy zhruba půl miliardy korun,“ vysvětluje ministr Ambrozek.
Ministr Šimonovský v září 2005 při zahájení Evropského týdne mobility v Hluboké nad Vltavou oznámil, že zvyšuje objem prostředků, které jsou pro cyklostezky v SFDI k dispozici pro letošní rok na dosud bezprecedentních 100 milionů korun. Již tehdy ale na stejném místě vyslovil ministr Ambrozek stejné přání jako nyní – tedy aby se podpora cyklostezek zvýšila až na 1 % rozpočtu SFDI.
„Výstavba kvalitních a bezpečných cyklostezek je, zejména v zastavěných částech měst, značně nákladnou záležitostí,“ říká Libor Ambrozek. V průměru může dosáhnout cca 4 milionů korun za 1 km, ovšem v případě technických komplikací (např. přemostění) může být cena kilometru bezpečné cyklostezky ještě vyšší [3]. „V roce 2005, kdy SFDI na cyklostezky uvolnil 63 milionů korun, byla poptávka ze strany obcí ve výši 252 milionů. Nemám žádné obavy o nedostatek kvalitních projektů v různých regionech republiky,“ říká poradce ministra Ambrozka pro dopravu Aleš Kuták. „Klíčové ale je, aby města také sama začala uplatňovat zásadu, že veškeré rekonstrukce a stavby nových komunikací ve městech musí s cyklistickou dopravou počítat. Od projektu až po realizaci,“ dodává Kuták.
„Kvalitní cyklostezky nejsou jen pomocí pro samotné cyklisty. Pomohou také plynulosti dopravy ve městech, přispívají k lepšímu zdravotnímu stavu obyvatel, ale hlavně znamenají skok ve zvýšení bezpečnosti dopravy,“ říká Jiří Bendl, který za M®P pracuje v expertní skupině pro dopravu a životní prostředí při Evropské komisi [4]. O přínosech cyklistiky pro města i jejich obyvatele pojednává i série tří publikací o zklidňování dopravy, které vydalo M®P [5].
Poznámky:
[1] Kopie dopisu je k dispozici na stránkách M®P
[2] Výstavbu cyklostezek finančně podporují také samotná města a kraje, směřuje na ni ale i podpora z některých evropských fondů. Z prostředků Ministerstva pro místní rozvoj šlo na cyklostezky v roce 2005 54,4 milionu korun.
[3] Řada konkrétních příkladů kvalitních cyklostezek v ČR je k dispozici např. na stránkách Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy v ČR http://www.cyklostrategie.cz.
[4] Podle statistik dopravní Policie ČR zemřelo v roce 2005 při dopravních nehodách 93 cyklistů, těžce zraněno bylo dalších 495 a lehce 3 252. Řidiči motorových vozidel (osobních i nákladních aut a motocyklů) jsou přitom viníky 92,6 % nehod, cyklisté zaviní pouhé 1,4 % z nich. U nehod, při nichž někdo zemře, je tento poměr 90,1 % ku 4,5 %.
[5] Publikace Cyklistika pro města, Děti na cestě a Města pro lidi, obsahující množství konkrétních příkladů ze zahraničí i z ČR, včetně užitečných rad pro představitele obcí a krajů jsou k dispozici ke stažení na http://www.env.cz/edba.
Další informace:
http://www.cyklostrategie.cz
http://www.sfdi.cz
http://www.policie.cz/statistiky/nehody.html
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!