Tento dokument zkoumá možnosti výrazného rozšíření oblastí se základní rychlostí 30 km/h v Praze vč. části sběrných komunikací. Koncept vychází z prokázaných přínosů třicetikilometrové rychlosti v obytné zástavbě, reaguje na stávající podíl zklidněných ulic v Praze i na aktuální požadavek odvozovat maximální povolenou rychlost v ulicích z charakteru ulice jako celku a nikoliv převážně z požadavků pro automobilovou dopravu.
Jakkoliv je nesporné zklidnění v rezidenčních ulicích, „hlavní“ ulice a zejména pak ty, které slouží ve významné míře veřejné dopravě, je třeba posoudit individuálně. Zpracovali jsme proto metodiku umožňující na základě identifikovaných faktorů pro a proti posoudit vhodnost a přínos zavedení rychlosti 30 km/h na sběrných komunikacích. Jelikož faktorů není málo a mohou se dostávat do konfliktů, předpokládáme, že jejich váha může být v některých případech dále individuálně posuzována dle stanovených cílů, kterých chce město či městská část dosáhnout. Naše hodnocení sleduje zejména cíl zvyšování bezpečnosti zranitelných účastníků a účastnic provozu a přínos pro kvalitu životního prostředí ve městě.
Faktory jsou rozdělené na závažné a podpůrné. Při absenci závažných faktorů proti lze třicetikilometrovou rychlost bez obtíží zavést. Metodika byla otestována na 22 vzorových příkladech ulic různého charakteru, vybraných úmyslně tak, aby se v nich vyskytovaly faktory pro i proti 30 km/h v různých kombinacích. Aplikací této metodiky lze získat dobrou představu o závažnosti faktorů pro a proti v jednotlivých ulicích, což může být dobrým podkladem pro rozhodnutí o vhodné rychlosti.
Pro orientační posouzení možných dopadů na veřejnou dopravu byl navržen jednoduchý vzorec beroucí v potaz také dopravní zácpy a délku mezizastávkových úseků.
Závěrem byla na základě platné legislativy prověřena možnost zřídit „plošnou“ zónu 30 v rozsahu širšího centra se zvýšením rychlosti na sběrných komunikacích značkami B 20 (nejvyšší povolená rychlost). Zákon 361/2000 Sb., vyhláška 122/2015 MD i Technické podmínky 65 MD takový přístup jednoznačně umožňují. Technické podmínky pro dopravní zklidňování a zóny 30 s tímto konceptem nepracují, protože se i v západní Evropě začal výrazněji prosazovat až relativně nedávno.
Celý dokument v pdf ke stažení najdete zde.
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!