Nejčastější příčinou je migrace zvěře, ale také bezohlednost řidičů
Na silnicích umírá lesní zvěř. Přesný počet usmrcených kusů nikdo nezná. Myslivci však odhadují, že počet živočichů usmrcených dopravními prostředky se na území celé České republiky pohybuje v řádu stovek tisíc.
Mladoboleslavsko – Jezdíte – li autem, jistě si často všimnete bezvládného těla s krvavou skvrnou, ležícího uprostřed silnice. Myslivci odhadují, že jen v okrese Mladá Boleslav každoročně zahynou pod koly automobilů a kamionů desítky tisíc zvířat.
A jaké jsou příčiny tak častých skonů lesní zvěře právě na silnicích? „Zvěř bývá nejčastěji usmrcena na komunikacích, protože migruje za potravou,“ uvedl Josef Novák z odboru životního prostředí v Mladé Boleslavi.
V různých obdobích bývají ohroženy různé druhy zvěře kvůli rozmnožování. To je podle Nováka druhý nejčastější důvod, proč zvěř přebíhá pozemní komunikace a podstupuje tak riziko srážky s dopravním prostředkem. Tato skutečnost je nejvíce znatelná například u žab nebo vysoké zvěře. „V současné době právě končí říje srnčí zvěře, v minulých dnech se tak počet srážek srn a srnců s auty podstatně zvýšil,“ řekl dále Novák.
Dalším důvodem úmrtí zvěře na silnicích v těchto dnech je sekání obilí a dalších hospodářských plodin. „V polích jsou totiž často schovaná mlá»ata. Mizí-li jim úkryt, jsou vyplašená, a pak to pro svou nezkušenost odnášejí na silnicích,“ objasnil Novák současnou příčinu úhynu mnoha mladých hlodavců, zajíců a dalších polních zvířat.
Podíl viny na smrti zvěře pod koly automobilů mají ale také řidiči. „Na silnicích je vidět obraz naší společnosti. Kdybychom jezdili ohleduplně, bylo by nejen méně mrtvých zvířat, ale také lidí, „řekl Novák. Při střetech aut s velkými zvířaty stojí vedle bezpečnosti zvěře také bezpečnost lidí. „Narazíte – li v rychlosti 130 kilometrů v hodině do padesátikilového divočáka, je to stejné, jako kdybyste narazili do padesátikilového balvanu,“ dal Novák nebezpečný příklad. Snížit počty usmrcených kusů zvěře přitom není tak složité. V západní Evropě jsou podél dálnic ploty a také přírodní mosty, přes které se zvířata nebojí přecházet. „Nic podobného jsem u nás zatím bohužel neviděl,“ dodal Novák.
Jan Skála
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!