Pražský okruh získal na severu posudek EIA. Jaké byly naše připomínky?

14. 10. 2024, LAB , Územní rozvoj

AutoMat loni podal připomínky k části severního Pražského okruhu mezi Ruzyní a Ďáblicemi (SOKP 518 a 519) v rámci řízení EIA. Nyní přinášíme shrnutí jejich vypořádání a podmínek, které stanovuje souhlasné stanovisko.

Vypořádání připomínek od městských částí, ale i spolků a veřejnosti je standardní součást řízení EIA (Environmental Impact Assessment), které skončilo pro tyto části Pražského okruhu letos v září. Definuje také podmínky pro realizaci záměru.

Naše připomínky se týkaly zejména dopravní indukce, regionální varianty okruhu a řešení cyklodopravy. Od vydaného posudku jsme očekávali, že stanoví podmínky pro doprovodná opatření a řešení cyklistické dopravy komplexně a v souladu s pražským systémem cyklotras a se standardy pro cyklistické trasy.

V posudku je cyklodoprava řešena jako součást následující podmínky:

V rámci navazující projektové dokumentace z hlediska rekreačního využívání území, zajištění vhodné průchodnosti dotčeným územím a dostupnosti všech rozdělených pozemků zajistit realizaci cyklodopravy v souladu s celoměstským systémem cyklotras CT A 0 hl. m. Prahy a cyklogenerelem Středočeského kraje v detailu konkrétních lokalit a dotčených tras.

Nedílnou součástí navazující projektové dokumentace bude Krajinářsko-urbanistická a architektonická studie D0 518 a D0 519 (JK ARCHITEKTI, s.r.o., 2022), ze které vyplývají některé návrhy a doporučení, která mohou souviset se záměrem D0 518, 519 Ruzyně – Březiněves a která budou prověřována a konzultována s dotčenými MČ a obcemi.

Zmiňovaná okružní cyklotrasa A 0 však neřeší příčné vazby. Je zde riziko, že nedostatečné řešení cyklotras z dokumentace pro řízení EIA zafixuje špatný stav a nebude možné dodatečně doplnit adekvátní cyklistické trasy.

Dalším problémem je zmíněná krajinářsko-urbanistická studie. Ta nebyla součástí podkladů pro řízení EIA a její dostupnost je poněkud problematická. Pro úsek 518 (západně od Vltavy) na ni odkazuje alespoň MČ Praha-Suchdol. Studie nezahrnuje všechny úseky celoměstských cyklotras, některé budoucí i část dalších tras celoměstského systému jsou pak navrženy jako nezpevněné, což není zejména pro nadřazenou trasu dostačující. V úseku 519 předpokládáme obdobné nedostatky.

Zodpovědnost za cyklotrasy se v posudku poněkud alibisticky přehazuje ze státu na město a městské části, aby „dodatečně“ vyřešily cyklodopravu i tam, kde je jejich zřízení vyvolanou investicí. Považujeme za klíčové řešit cyklodopravu společně s okruhem, jako pevnou součást dopravního systému, ne jako rekreační doplněk. Bohužel podmínky uložené posudkem EIA jsou v tomto z našeho pohledu slabé.

Regionální varianta není na stole

V našich připomínkách jsme také požadovali prověřit variantu alternativní (regionální) trasy okruhu, který by vedl dále od města ve Středočeském kraji. Vypořádání nepočítá s regionální variantou s vysvětlením, že je regionální trasa méně příznivá z hlediska ovlivnění obyvatel znečištěním ovzduší, hlukovou zátěží a větším záborem bonitně cenné půdy. Takové zdůvodnění nicméně dlouhodobě zpochybňuje spolek Rozumná doprava, který se o regionální variantu zasazuje. Řadu negativních dopadů obnáší i současný záměr, který navíc prochází Přírodním parkem Drahaň-Troja.

Posouzení tak neumožnuje porovnat více řešení a najít kompromis z hlediska vlivu na krajinu, záboru půdy, zátěže obyvatel a dopravní indukce směrem do města. Cílem posuzování vlivů na životní prostředí by mělo být nalezení takové podoby záměru, která bude mít nejmenší negativní dopady, nikoliv zda jedna předem vybraná varianta projde se zhoršením, které se prohlásí za únosné.

Dokonce i z analýz sloužících k prosazení stavby vyplývá, že namísto ochrany města povede takto trasovaný okruh ke zvýšení dopravní zátěže na severu Prahy.

Ani město s požadavky zcela nepochodilo

Své připomínky podalo i hlavní město, konkrétně náměstkyně primátora pro oblast životního prostředí. Město požadovalo „řešit cyklodopravu v souladu s celoměstským systémem cyklotras Hlavního města Prahy a cyklogenerelem Středočeského kraje v dostatečné podrobnosti a jednotlivé objekty navrhovat v souladu s platnými Standardy aktivní mobility schválenými Radou HMP v srpnu 2022.“ 

Město jmenovalo řadu konkrétních opatření, zejména zklidnění vybraných ulic, doplnění cyklostezek a buspruhů podél páteřních komunikací a koordinaci záměru s plánovanými tramvajovými tratěmi do Suchdola a do Zdib. Samostatná příloha byla věnována požadavkům na detailní řešení cyklodopravy v jednotlivých úsecích.

Vypořádání těchto připomínek je z velké části odbyto argumentem, že jsou cyklotrasy a podobné záměry v gesci města a nikoli státu. Mimo podmínku realizace okružní A0 nejsou konkrétní požadavky na cyklodopravu v podmínkách zohledněny. Přetahovaná o to, co je ještě v gesci státu a co už v gesci města, je u takto významné stavby kontraproduktivní. Návaznosti všech druhů dopravy a všechny s tím spojené konsekvence mají být řešeny komplexně.

Jak budeme postupovat dál? Situaci budeme sledovat, jelikož současné závěry nevypadají příliš příznivě, a budeme se vyjadřovat v navazujících řízeních. Zároveň budeme urgovat vedení hlavního města, aby vyjednalo trasy podle celoměstského systému a doprovodná opatření pro zasažené městské části. Od zpracovatele posudku budeme chtít vysvětlení, jak požadované trasy zohlední.

Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme!

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře