PRAHA – Centrem Prahy projede v neděli odpoledne tradiční podzimní cyklojízda (1). Organizátoři očekávají několik tisíc účastníků (2). Mezi nimi budou i známé osobnosti – Olga Sommerová, Vlastimil Ježek, Zdeněk Schwarz či Petr Vacek (3). Akci podpoří také ministr Martin Bursík a pražský radní Petr Štěpánek. Cyklojízda požaduje, aby město podporovalo pěší a cyklistickou dopravu stejně, jako zohledňuje potřeby automobilismu. Pro jízdu na kole nejsou stále v centru města podmínky. Auto*Mat zároveň zveřejní nové požadavky výzvy Pět bodů pro Prahu (4), k níž mohou lidé připojit svůj podpis.
„Cyklojízdy pravidelně upozorňují na nevyhovující podmínky pro cyklistickou dopravu v centru Prahy. Pro nezkušeného cyklistu je město prakticky neprůjezdné, i když v posledním roce dochází k dílčím změnám k lepšímu,“ vysvětluje za organizátory Michal Křivohlávek z iniciativy Auto*Mat. „Prioritou politiků je stále automobilismus, přestože způsobuje enormní znečištění ovzduší a znehodnocuje veřejný prostor,“ dodal Křivohlávek.
Cyklojízda startuje v 15 hodin od Rudolfina. Vydá se pak přes Vinohrady a magistrálu na Pankrác, objede staveniště plánovaných mrakodrapů, a přes magistrálu a vltavské nábřeží se vrátí zpět k Rudolfinu. Trasa je dlouhá asi šestnáct kilometrů, ale podle organizátorů se pojede pomalu; akci tak zvládnou i děti a méně zdatní cyklisté. Účastníkům bude na cestu hrát speciální hudební set Radio 1 a jako pozornost dostanou reflexní pásku, které cyklojízdě věnovalo zastoupení Evropské komise v Praze. Loni se podzimní cyklojízdy zúčastnilo přibližně dva a půl tisíce lidí.
Na internetových stránkách Prahounakole.cz si mohou lidé najít bezpečnou trasu, jak ze svého bydliště dojet na náměstí Jana Palacha. Účastníci cyklojízdy mohou využít také služby průvodců, kteří pomohou z hlavních směrů lidem do centra Prahy dojet.
„Trasa jízdy prochází místy, která jsou dnes nejhůře postižena automobilismem,“ říká Tereza Vohryzová z Auto*Matu. „Magistrála, část Vinohrad a Pankrác – to jsou čtvrti, kde dnes lidé žijí v prostředí silně zatíženém hlukem a prašností. Dochází zde k překračování hygienických limitů a je ohroženo samotné lidské zdraví. Veřejná doprava, chůze a jízdní kolo jsou šetrnou alternativou a nadějí pro budoucnost měst,“ doplnila Vohryzková.
Udržitelné druhy dopravy se zatím v Praze netěší dostatečné podpoře. „S rozvojem cyklodopravy to někteří nemyslí zas tak vážně, jinak bych nenarážel na nikam nevedoucí trasy nebo končící ve frekventované vozovce a mnohé jiné překážky,“ říká ředitel pražské Záchranky a aktivní cyklista Zdeněk Schwarz. „Jízda přes centrum je stále rizikem a v dopravní špičce spíše hazardem. Musíme ještě ujít velký kus cesty a musíme se všichni ještě hodně snažit, abychom dosáhli úrovně cyklistiky ostatních metropolí EU,“ dodal Schwarz.
Problém cyklistiky v Praze dokazuje nová stezka mezi Chuchlí a Lahovicemi, kterou před pár dny slavnostně otevřel primátor Bém. Evropská komise totiž požaduje, aby města, jež se připojí k Evropskému týdnu mobility, provedla konkrétní dopravní opatření. „Cyklostezka na periferii má rekreační význam, ale z hlediska dopravy v centru města neřeší vůbec nic,“ říká Křivohlávek.
Auto*Mat na nedělní cyklojízdě zveřejní výzvu Pět bodů pro Prahu 2009. Jde o konkrétní požadavky, které přispějí k proměně veřejného prostoru a zlepšení prostředí pražských ulic. Auto*Mat požaduje zřízení funkce koordinátora pěší dopravy, nové cyklistické pruhy v centru, odstranění chyb z projektu Městského okruhu a cyklistické stojany u veřejných budov. Poslední požadavek zahrnuje vše z loňské výzvy, co dosud zůstává jen na papíře. Loni výzvu podpořilo více než 3.300 lidí a část požadavků se skutečně podařilo naplnit.
Přílohy:
(2) Cyklojízda začíná na náměstí Jana Palacha (před Rudolfinem). Účastníci se začnou sjíždět již ve 14 hodin a je pro ně připraven moderovaný program. Start je v 15 hodin. Trasa měří přibližně 16 kilometrů, ale vede převážně po rovině. Tempo jízdy bude pomalé, akci zvládnou i děti a méně zdatní cyklisté. V případě únavy či defektu na kole je možné se z pelotonu odpojit a přemístit se dále metrem (jízda do značné míry kopíruje trasu metra C).
Trasa jízdy: Od náměstí Jana Palacha k Právnické fakultě a dále po nábřeží Na Františku na Těšnov. Z Wilsonovy ulice cyklojízda najede na magistrálu a po ní se vydá směrem na centrum. Projede podél historických budov Hlavního nádraží a Národního muzea. V tomto místě by měla podle slibů magistrátu do pěti let zmizet magistrála a proudy aut být přeloženy jinam. Odtud jízda povede Mezibranskou a Sokolskou. Tyto původně typické ulice Vinohrad se díky automobilovému provozu zcela změnily, ačkoliv dříve vypadaly podobně jako třeba Londýnská. Místo předzahrádek restaurací jsou v nich jen čtyři jízdní pruhy asfaltu a 80 tisíc aut denně. Magistrála má být do pěti let zklidněna a přeměněna v městský bulvár s cyklostezkou. Z Nuselského mostu mohou účastníci cyklojízdy ocenit atraktivní výhled na údolí Nuslí a Vyšehrad. Třídou 5. května cyklojízda sjede na Pankráckou pláň, objede staveniště plánovaných mrakodrapů, napojí se zpět na magistrálu a bude pozvolna klesat z kopce až k Vltavě. U hotelu Hilton projede peloton Těšnovským tunelem a po nábřeží se vrátí zpět k Rudolfinu.
Vše o cyklojízdách: http://cyklojizdy.cz
Jak se dostat na cyklojízdu? Svou bezpečnou trasu hledejte na webu, nebo využijte služby průvodců: http://www.prahounakole.cz/na-cyklojizdu/
(3) Známé osobnosti podporující cyklojízdu a další aktivity iniciativy Auto*Mat a jejich citace: https://auto-mat.cz/o-nas/co-rikaji-o-auto-matu/
(4) Pět bodů pro Prahu přívětivější k chodcům a cyklistům – výzvu pod tímto názvem zveřejnila iniciativa Auto*Mat poprvé loni na podzim. Za rok text podepsalo více než 3.300 lidí. Výzva požaduje, aby magistrát realizoval pět konkrétních snadných opatření, která přispějí ke zvyšování kvality života ve městě.
Vysvědčení magistrátu – vyhodnocení, nakolik město naplnilo požadavky prvního ročníku výzvy
(5) Cyklojízdy – to není jen Praha. Také další města v České republice poci»ují negativní vlivy automobilového provozu a jejich obyvatelé požadují změnu. Kde se jelo či ještě pojede letos?
– Brno, středa 17. září. Účast 75 lidí.
http://brnonakole.cz
– Plzeň, 17. září. Účast rekordních 70 cyklistů.
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2118532
– Pardubice, pondělí 22. září. Sraz u Zelené brány.
http://mestonakole.eu
– Liberec, pondělí 22. září. Sraz u radnice.
http://www.cykliste.cz
– Ostrava, pondělí 22. září. Sraz před Novou radnicí, Prokešovo náměstí.
http://www.ostravskecyklojizdy.wz.cz/index.php
– Hradec Králové, 22. září. Sraz u Kamenného mostu na Pláckách.
http://www.hradeckralove.org/cz/_turistum/greenway.html
(6) Mnohé evropské metropole slavní Den bez aut mnohem velkoryseji než česká města. Zatímco pražský magistrát uzavře pro automobilovou dopravu jedinou ulici a akce tak získává spíš jen symbolický význam, některé radnice organizují skutečný festival udržitelné mobility. Například Amsterdam uzavře v neděli 21. září pro auta celé centrum. Pro obyvatele je připraveno více než sto sportovních a kulturních akcí (program Dne bez aut má 19 stran). Podrobné informace: http://www.autovrijedag.amsterdam.nl/live/main.asp.
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
15:30 - 17:00 Smíchovská náplavka
Projeďte se společně po místech, kam si člověk sám netroufne. Trasa bude ohlášena.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!