Město v pohybu
Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium.
Chci obrazAenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt.
Chceš obraz?
Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Donec quam felis, ultricies nec, pellentesque eu, pretium quis, sem. Nulla consequat massa quis enim. Donec pede justo, fringilla vel, aliquet nec, vulputate eget, arcu. In enim justo, rhoncus ut, imperdiet a, venenatis vitae, justo. Nullam dictum felis eu pede mollis pretium. Integer tincidunt.
Jedním z důvodů, proč hlavní město cyklodepa buduje, je snaha snížit znečistění vzduchu v metropoli. V Praze vznikla za poslední dva roky dvě a slouží k rozvozu zásilek v širším centru Prahy. Jejich úkolem je zajistit, aby zboží dorazilo vždy z co nejkratší vzdálenosti. Efektivní logistika je základem zdravého města. Zkuste si odmyslet všechny ty poloprázdné dodávky, co krouží po vaší čtvrti každý den 2 hodiny a rozvážejí zboží. Spolek AutoMat se snaží téma cyklodopravy popularizovat také celorepublikovou výzvou Do práce na kole, která každý rok vyláká desetitisíce lidí k měsíčnímu se přepravování po svém městě udržitelně.
Chci být informován a možná vyhrát i obraz.
Oslo, Paříž či belgický Gent už auta ze svých center úspěšně vykázaly. Evropská města se tak vracejí zpět ke své kdysi ztracené diverzitě. Barcelona demokratizuje veřejný prostor, začleňuje do něj patia a parky a bere si zpátky to, co dříve patřilo autům. Ta úplně nevykázala, ale představují pouze jedno z mnoha využití, nikoliv hlavní smysl existence ulic. Paříži se úspěšně daří naplňovat koncept patnáctiminutového města, tedy vytvářet soběstačné komunity, kde vše, co na denní bázi potřebujete, najdete v docházkové vzdálenosti do 15 minut.
Chci být informován a možná vyhrát i obraz.
Řada měst po celém světě dnes pracuje na tom, aby počet cyklistů a cyklistek v jejich ulicích rostl. Když se zeptáte proč, dostane se vám široké spektrum odpovědí: Jsme zavaleni auty, máme špatnou kvalitu vzduchu, inspirují nás jiná města, pandemie změnila naše návyky. Stojíme před jedinečnou možností proměnit naše města díky cyklistice a odhalit její obrovský společenský, ekonomický a ekologický potenciál pro všechny jejich obyvatele. Proč bychom si tuhle šanci neměli nechat ujít?
Chci být informován a možná vyhrát i obraz.
Pouze 15 % lidí, kteří cestují přes Smetanovo nábřeží, jede autem. Přesto je autům dedikována většina veřejného prostoru. Jak to dělají jinde?
„Když myšlenku města bez aut navrhnete průměrnému Američanovi, nejspíš vám odpoví, že když mu seberete auto, tak zemře,“ říká J. H. Crawford, autor knihy Carfree Cities a přední postava hnutí za ukončení používání aut ve městech. „Když to uděláte tzv. přes noc a nenabídnete žádnou alternativu, nejspíš se tak opravdu stane,“ dodává. Ty správné alternativy jsou pro snižování počtu aut zásadní. Ale i tak je někdy těžké a časově náročné přesvědčit obyvatele, že úplně jiné fungování města je možné.
Chci být informován a možná vyhrát i obraz.
Možná vám způsob, jakým cestujete do a z práce, připadá jako nepodstatná banalita. Ale to, jak se dopravujete do kanceláře, nebo třeba i na nákup, je jedno z největších klimatických rozhodnutí, která v každodenním životě děláme. Na globální úrovni je doprava zodpovědná za zhruba čtvrtinu celosvětových emisí CO2. A doprava jako sektor se stále většinově točí kolem spalovacích motorů. Silniční vozidla – auta, nákladní vozidla, autobusy a motorky – vyrábějí téměř tři čtvrtiny emisí skleníkových plynů, které emituje doprava. Když se na to podíváte takhle, těžko popřít, že způsob, jakým se pohybujete po městě, může vaši uhlíkovou stopu výrazně snížit.
Chci být informován a možná vyhrát i obraz.