Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Světová cyklojízda a Cyklozvonění 2023
Cílem akce je oslavit jízdní kolo jako praktický a udržitelný dopravní prostředek a poukázat na důležitost bezpečné (cyklo)infrastruktury pro lidi na kolech od 0 do 100 let. Cyklojízda je vhodná pro rodiny s dětmi.
12:00–14:00 starty z jednotlivých městských částí (viz harmonogram Cyklozvonění)
15:00–19:00 doprovodný program v A-Park Ledárny Braník
Po asi 11km a hodinu a půl dlouhé pohodové jízdě vesměs podél Vltavy vyvrcholí společná akce spolků AutoMatu a NaKole odpoledním rodinným programem v A-Parku Ledárny Braník. K hlavní jízdě se postupně připojí další skupiny, které vyjedou z několika míst po celé Praze.
(kompletní program najdete níže)
Prosím, registrujte se, abychom věděli, kolik nás bude, a mohli vám také posílat upřesňující informace. Můžete také zaškrtnout dobrovolnou pomoc s organizací během jízdy.
Záštitu nad akcí převzali náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib a Jana Plamínková, starostka Prahy-Slivenec. Akce ke Světovému dni kola v A-Parku Ledárny Braník se koná pod záštitou starosty MČ Praha 4 Ondřeje Kubína a je městskou částí Praha 4 financována.
Světová Cyklojízda navazuje na tradiční Velké jarní Cyklojízdy spolku AutoMat, kterých se od roku 2010 účastnily tisíce lidí. Název „Světová“ odkazuje ke Světovému dni kola, který se slaví po celém světě 3. června a také k aktivní účasti Informačního centra OSN v Praze i velvyslanců a velvyslankyň z různých koutů světa.
Náš partner nextbike nabízí výpůjčku sdíleného kola na 2 hodiny zdarma. Kód CYKLOJIZDA platí pouze 3. 6. 2023 mezi 12 a 19 hodinou.
14:30 Přivítání starosty MČ Prahy 4 Ondřeje Kubína; Jany Plamínkové, dlouholeté radní HMP pro životní a starostky Prahy-Slivence, a dalších představitelů*ek
14:40 Představení zástupců OSN, WHO, Nizozemské ambasády
14:50 Předání zvonků účastníkům*icím
14:55 Společné zvonění a fotografování, včetně zúčastněných osobností
15:05 Představení aktivit v A parku (AutoMat, NaKole, BikeKitchen,
exhibice, workshopy, soutěže, prevence, edukativní programy, včetně zážitkové
prevence o nutnosti nošení cyklistických přileb pro děti)
15:30 Debata na téma S dětmi na kole v provozu (Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy, Magistrát Hl. m. Prahy | Jindřiška Romba, místostarostka Dobříše, projekt Školní ulice | Zuzana Poláková, Laboratoř udržitelného urbanismu, spolek AutoMat | Miroslav Polách, Centrum služeb pro silniční dopravu, BESIP)
15:50 Exhibice na Pump Tracku, včetně výuky dětí – vede Michal Mároši
16:00 Krátké projevy zástupců městských částí
16:10 Exhibice cyklotrialu – Josef Dressler
16:30 Debata Bezpečnost cykloinfrastruktury (Michal Šindelář, dopravní expert a externí spolupracovník AutoMatu | Bára Soukupová, vedoucí pražské Cyklokomise | Jaroslav Mach, vedoucí oddělení rozvoje dopravy, Magistrát Hl. m. Prahy | David Hlouch, starosta obce Tehov)
16:45 „Šikovnostní“ soutěž na koloběžkách pro děti a začátečníky
17:00-19:00 DJ Brada
17:30 Volné pokračování akce, včetně doprovodných aktivit, opékání (vege)buřtů
Prohlédněte si album fotografií z loňské Cyklojízdy i video Světová cyklojízda 2022.
Současná pozice cyklistiky v Praze – i přes viditelné zlepšení – není stále ideální: rostoucí počet cyklistů a cyklistek v ulicích bohužel neznamená vyšší odhodlání veřejnosti k pro-cyklistické aktivizaci. Cyklistická opatření se naopak stávají předmětem mediálních válek referujících o dopravních svobodách jednotlivců. To chceme na jaře 2023 změnit. První vlaštovkou je náš Advokační manuál pro lepší dopravu ve městě, který jsme publikovali v lednu 2022.
Potenciál využívání jízdního kola ve městech v posledních letech (a zejména v západním světě) stabilně vzrůstá a kolo se stává trendem zdravého a udržitelného stylu městského života. Chceme připomenout, že atraktivita, radost i užitek (z) jízdy na kole závisí na politické podpoře a z ní vyplývající kvalitě, hustotě a bezpečnosti cyklistické infrastruktury. Podpora cyklistiky je navíc součástí Cílů udržitelného rozvoje (tzv. SDG’s) Organizace spojených národů, ke kterým se mnohá města hlásí. To budeme alegoricky a karnevalově demonstrovat při průjezdu městem.
Důležitost kola byla zvýrazněna i přetrvávající pandemií nemoci covid-19: například v Praze stoupl počet cyklistů a cyklistek v první vlně pandemie na oficiálních sčítáních o cca 67 %, ve druhé vlně dokonce o více než 100 %. Kolo tak evidentně – mimo boje s klimatickou změnou a znečištěním – představuje zásadní prostředek i pro boj s covidem.
Mnohá města po celém světě vzala covid-19 jako výzvu a začala velmi rychle a produktivně městskou cyklistiku preferovat. Paříž, Londýn, Brusel, Milán, Berlín, Vídeň, Lublaň, Tirana, Bogota či Santiago de Chile, všechna tato města během posledních let přistoupila k radikální proměně svých dopravních preferencí ve prospěch zdravého života ve městě. V Praze se tak bohužel nestalo, i přes to, že náš spolek voleným zástupcům už v květnu 2020 nabídl obsažnou a inspirativní rešerši aktuálních opatření a koncepcí v ostatních světových metropolích. Tuto rešerší nadále aktualizujeme.
Na bezpečnost účastníků a účastnic budou znovu dohlížet zkušení zdravotníci a zdravotnice na elektrokolech z FastMEDIC.
Bude to jízda!
Líbí se vám cyklojízda? Nakrmte AutoMat!
Chcete podpořit rozvoj městské cyklistiky (nejen) v Praze? Přidejte se k nám, darujte a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!
13:30–14:00: U Výstaviště a navazující úsek Dukelských Hrdinů.
13:35–14:05: Bubenská.
13:40–14:15: Nábřeží Kapitána Jaroše a Edvarda Beneše směrem do centra.
14:00–14:30: Zborovská severně od Jiráskova mostu.
14:00–14:30: Jiráskův most (oba směry).
14:10–14:30: Rašínovo nábřeží směrem z centra.
14:20–14:50: Podolské nábřeží a Modřanská severně od Braníka, směrem z centra.
14:30–14:50: Ke Krči směrem z centra.
Uzavírá se jen polovina komunikace ve směru jízdy, protisměr je otevřený, nelze ale odbočovat přes jízdu vlevo. Časový rozsah omezení se může změnit. Průjezd cyklojízdy jedním místem potrvá 10–20 minut podle počtu účastníků, jízda pojede rychlostí cca 10–12 km/h.
cca 13:30–14:00|Objízdná trasa pro ulice U Výstaviště a Veletržní: Městský okruh, Trojský most.
cca 13:45–14:15|Objízdná trasa pro nábřeží Kapitána Jaroše a Edvarda Beneše: Mánesův most, Dvořákovo nábřeží, Hlávkův most.
cca 14:00–14:30|Objízdná trasa pro Jiráskův most: Směrem na Staré Město lze objet po Janáčkově nábřeží a mostě Legií. V relacích na Vinohrady a dále doporučujeme použít Městský okruh a Severojižní magistrálu.
cca 14:00–14:50|Objízdná trasa pro Rašínovo nábřeží, Podolské nábřeží a Modřanskou z centra: Nuselský most, ulice Na Strži a Jižní spojka.
Mezi 14. a 15. hodinou doporučujeme vyhnout se průjezdu přes centrum, využijte prosím Městský okruh a Severojižní magistrálu. Mezi 13:00 a 14:30 očekávejte také několikaminutová zdržení v Hlubočepích a na některých kříženích cyklostezek ve vnitřní Praze.
The Prague World Bicycle Day Ride follows the popular tradition of the Spring Critical Mass, which has welcomed thousands of participants since 2010. It should remind us of World Bicycle Day, celebrated on the 3rd of June. It also refers to the active participation of the UN and ambassadors from various parts of the world. The event will also conclude the month-long Bike to Work campaign.
After about 11 km and an hour and a half long leisurely ride mostly along the Vltava, the joint event of the AutoMat and NaKole associations culminates with an afternoon family program in the A-Park Ledárny Braník.
Riding bikes or scooters together
Start: Exhibition center Holešovice, 13:00
Destination: A-Park Ledárny Braník, expert discussions, workshops, 15:00–19:00
The main ride will gradually be joined by other groups that will leave from several locations throughout Prague.
Organized by AutoMat and NaKole, the event is under patronage of Prague’s Deputy Mayor for Transport Zdeněk Hřib and Jana Plamínková, Mayor of Prague-Slivenec.
Check out the photo gallery of last year´s event and a Prague´s Critical Mass 2022 video.
Please confirm your participation in the registration form. We’ll appreciate knowing how many people will join so that we can inform the police ahead of time. Thanks!
You can also check out last year’s photo album.
We’d like to emphasize the topic of cyclo-mobility as an important component of what our politicians should be thinking about no matter their political affiliation. The Prague Critical Mass should show that the citizens of Prague use bikes increasingly more and that we consider them the means of transport of the future.
The current position of biking in Prague—despite a visible improvement—still isn’t ideal. Unfortunately, the growing number of bikers doesn’t translate directly to a higher willingness to lobby for better cycling infrastructure. Measures intended to improve the situation are becoming targets of media wars fighting for individual freedom. We want to change that this spring. Our first step was the Advocacy manual for better city transportation, which we published in January 2022.
But we also want to engage the public directly, face-to-face. That’s why we’ll use the critical mass to celebrate World Bicycle Day. We’ll accompany the ride with a series of talks and workshops to underscore that every modern city must continuously finance and develop its cycling infrastructure. That’s why our goal this year is to make the Prague Critical Ride a full-day event for individuals and families no matter their age.
The potential of a bike in the city has been steadily growing (especially in the Western world) and biking has become an inseparable part of a healthy and sustainable lifestyle. In this year of elections, we want to remind everyone that the attractivity, joy, and impact of biking depend on the political support it receives and the subsequent quality and security of the cycling infrastructure. What’s more, supporting cycling is part of the UN Sustainable Development Goals (so-called SDGs) that many cities have been following. We’ll demonstrate that allegorically during our ride through the city.
The importance of biking has been also highlighted by the continuing pandemic of covid-19. In Prague, the total number of bikers increased by approximately 67% during the first wave. During the second, the increase was more than 100%. The bike is clearly—apart from our struggle against climate change and environmental pollution—a crucial means of our fight against covid.
Many cities around the world have approached covid-19 as a positive challenge and started to support urban cycling quickly and productively. Paris, London, Brussels, Milan, Berlin, Vienna, Ljubljana, Tirana, Bogotá, or Santiago de Chile–these cities have undergone a radical shift in their transportation preferences in favor of a healthy urban lifestyle. Our city has not followed, even despite the fact we offered the elected officials an exhaustive and inspirational compilation of current measures and conceptions in other world cities back in May of 2020. We have been updating this compilation ever since.
Take me along! Free registration
Akce je spolufinancovaná Magistrátem hlavního města Prahy.