Praha plánuje zadat jednu z nejdražších dopravních staveb ve své historii – cca 60 miliardové dokončení severovýchodní sekce Městského okruhu, tzv. Blanku 2. „Dálniční“ návrh Magistrátu v ceně cca 60 miliard však do Prahy přivede další tisíce aut stejně jako Blanka. Auto*Mat vidí jinou budoucnost našeho města a proto představil vlastní koncept dokončení Městského okruhu nejen pro auta – „Městský okruh pro všechny„.
Nahlédněte:
Koncept dokončení Městského okruhu dle Magistrátu (Blanka 2):
Koncept Auto*Matu Městský okruh pro všechny:
Auto*Mat považuje dostavbu Městského okruhu v připravované podobě (Blanka 2) za mrhání veřejnými penězi a prostorem. Plánovaný okruh bude sloužit takřka výhradně motoristům a nepřispěje k udržitelnosti pražské dopravy jako celku. Navrhujeme proto vlastní záměr, který nezopakuje chyby první Blanky, který nepovede ke zvýšení automobilového provozu v Praze, který současně zlepší podmínky pro používání veřejné dopravy ve východním sektoru města, a který bude levnější, legální a neznehodnotí prostředí města mimoúrovňovými křižovatkami apod.
Městský okruh má být stavbou, která ve východním sektoru Prahy zvýší kvalitu všech druhů dopravy a zajistí optimální snížení negativních dopadů automobilové dopravy v širším centru města.
Koncept Městského okruhu pro všechny připravujeme od března 2016. Veřejnosti jej představujeme
v tzv. II. verzi, dopracované o podrobnější návrhy zlepšení veřejné dopravy, návrhy příčných profilů a sady doprovodných a regulačních opatření pro individuální automobilovou dopravu (IAD), včetně zvýšení kapacity na vybraných úsecích sítě.
Předložený koncept je především námětem k zamyšlení a výzvou k tomu podívat se na Městský okruh
po letech znovu, očima dlouhodobé udržitelnosti města. Koncept Auto*Matu předpokládá nezvýšení intenzit IAD. Nechceme spojit vyšší komfort řidičů s navýšením kapacity komunikací – to vede ke zvýšení intenzity provozu, které získaná pozitiva vzápětí anuluje.
Auto*Mat nechce nesmyslně bránit lidem v jízdě autem. Současně ale chceme nabídnout konkurenceschopné alternativy – což činíme právě návrhem komplexního řešení dopravy na severovýchodě kompaktního města.
Auto*Mat současně není kapacitou srovnatelný s institucemi, jako je IPR nebo TSK. Naše materiály tudíž nemohou jít do takové hloubky, jaká by byla potřebná pro jeho důkladné porovnání s projekty, do kterých už město investovalo desítky milionů korun. To ale neznamená, že nemůžeme přijít s vlastním relevantním pohledem, kterým se bude město seriózně zabývat.
Naším konečným cílem je nabídnout tímto konceptem realistickou a současně dostatečně důslednou alternativu k Magistrátem připravované podobě Městského okruhu. Máme ambici přesvědčit město, že koncept Městského okruhu pro všechny či jeho obdoba stojí za prověření, že je pro Pražany výhodnější než v současnosti připravovaná Blanka 2.
Řešení dopravy ve 21. století už nemůže znamenat jen stavbu nových silnic. I dostavba silničního okruhu vyžaduje komplexnější přístup.
Obrázek: Schéma Městského okruhu pro všechny
Severovýchodní segment Městského okruhu nepovažujeme jen za dopravní stavbu. Je také zásadním urbanistickým počinem, který může své okolí ovlivnit výrazně pozitivně i negativně. Na rozdíl od města navrhujeme Městský okruh řešit jako kapacitní městský bulvár s oddělenou automobilovou, veřejnou, pěší a cyklistickou dopravou, neboť všechny druhy dopravy si zaslouží stejnou pozornost. Část prostoru, který by byl jinak vyplýtván pro dopravní stavby a jejich ochranná pásma, chceme raději využít pro městskou zástavbu.
parametr | Blanka 2 (MHMP) | Městský okruh pro všechny (Auto*Mat) |
Výhledové intenzity automobilové dopravy | 1,8 násobek dnešních dle platného ÚP* | Nezvýší současné intenzity |
Odhadované náklady | 50 mld. Kč | 30 mld. Kč |
Povltavská | 2+2 | 1+1 zrušit levá odbočení |
Libeňská spojka (výstavba) | ANO 2+2 | NE |
Vysočanská radiála (výstavba) | Umožňuje později | NE |
Tunel Jarov (výstavba) | ANO | NE rozšíření Spojovací, preferenční pás VHD* |
Malešický tunel (výstavba) | ANO | ANO preference VHD |
výstavba úseku Počernická – V Olšinách | Rychlostní komunikace 1 nebo 2 MUK* | Městský bulvár bez MUK* |
mimoúrovňová křižovatka Hloubětín (výstavba) | Obě | Žádná současný stav |
Zkapacitnění Průmyslové ulice | ANO | Revitalizace |
Mýto uvnitř Městského okruhu | ANO podmínka EIA | ANO |
Výrazné zklidnění souběžných ulic | NE | Úvalská a Pod Táborem |
Preferenční koridory VHD* | – | Prosek – Zahradní Město – Eden – Palmovka |
Další stavby a opatření | Dřívější dostavba PO* Nízkoemisní zóna uvnitř Městského okruhu | Železniční tangenta zastávky U Kříže a Depo Hostivař. |
Humanizace Magistrály | Následně | ANO lze ihned bez ohledu na okruh |
VHD … veřejná hromadná doprava
MUK … mimoúrovňová křižovatka
ÚP … územní plán
PO … Pražský okruh
MO … Městský okruh
EIA … posouzení koncepce na životní prostředí
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!