Polská Vratislav má přibližně 650 000 obyvatel, a přestože se město snaží intenzivně řešit otázku dopravy, tak automobilové zácpy přibývají. Ač město leží v rovině, tak pouze 3 % cest je vykonáno na kole. Vratislav se sice může pyšnit desítkami kilometrů cyklostezek, které město vybudovalo v rámci Planu 100 mezi lety 1996 a 2000, ale město se zachovalo jako Chytrá horákyně, takže to s těmi cyklostezkami není tak žhavé. Ze slíbených 100 km cyklostezek bylo 30 km cyklostezek „oprášeno“ z dob 2. světové války a mnoho dalších kilometrů bylo postaveno hlavně na okraji města, kde bylo budování nových cyklistických tras méně problematické než v centru města. Plan 100 tedy nebyl splněn a navíc cyklistické stezky na sebe ve většině případů ani nenavazují.
Počátek cyklistického hnutí ve Vratislavi se datuje do roku 1996 a jeho začátky jsou hodně podobné formování Auto*Matu. Po několika aktivistických letech se v roce 2001 spojily čtyři organizace a vytvořily Cyklistickou koalici, která začala jednat s městem a postupem času se stala důležitou součástí schvalovacího procesu. Od roku 2005 dostává nově naplánované cyklostezky koalice k připomínkování.
Dle členů Vratislavské cyklistické iniciativy (dále jen VCI) je komunikace s městskou samosprávou značně problematická. Od roku 2004 bylo vytvořeno několik koncepcí cyklistické infrastruktury, ale ani jedna nebyla schválena. Na podzim 2010, dva měsíce před komunálními volbami, byla, po letech naléhání, konečně cyklistická koncepce schválena. Plánovaná cena realizace schválené koncepce je 2,5 milionů euro, nakonec v rámci rozpočtu dostala pouze jeden milion euro a po stížnostech VCI byl rozpočet ještě o půl milionu zkrácen.
Ekologická dopravní výchova
Iniciativa se v posledních letech začala věnovat i oblasti vzdělávání. V uplynulém školním roce proběhla osvětová přednáška na deseti školách v okolí Vratislavi. A vzhledem k tomu, že v současné době nemají polské děti možnost se ve škole učit o ekologických způsobech dopravy, tak VCI přivítala možnost účasti v projektu financovaném Visegrádským fondem. V rámci mezinárodní spolupráce budou přeloženy v loňském školním roce Auto*Matem vytvořené a pilotně vyzkoušené vzdělávací aktivity do polštiny, slovenštiny a angličtiny.
V rámci této spolupráce a lednového projektového setkání ve Vratislavi se také uskutečnila projekce dokumentárního filmu Auto*Mat. Projekce proběhla v kavárně Falanster, která je vratislavským centrem alternativní kultury, a byla zdarma. Dostavilo se celkem třicet příznivců městské cyklistiky a po filmu proběhla cca dvouhodinová diskuze, jíž se zúčastnili zástupci/-kyně VCI a Auto*Matu.
Iniciativa VCI pořádá, kromě pravidelných cyklojízd, které jsou každý poslední pátek v měsíci, také velkou jarní cyklojízdu „piknik rowerovy“ (cyklistický piknik). Letos se cyklojízda uskuteční 12. 6. a pro ty z vás, kdo byste se chtěli zúčastnit, je sraz na Rynku (hlavním náměstí) ve 12h. Cyklojízda projede městem a bude zakončena koncertem pod širým nebem. Více informací o aktivitách VCI najdete na stránkách http://www.rowerowy.wroclaw.pl/
Miasto dla rowerow / Město pro kola
www.miastadlarowerow.pl
V současné době v Polsku existuje rovněž celopolská cyklistická iniciativa, která sdružuje cyklistické iniciativy z celkem osmnácti měst. Dle slov zástupců VCI si mohou nejen předávat cenné zkušenosti, ale také společně pracovat na různých projektech. V současné době jsou v centru jejich pozornosti watchdogové projekty, vzdělávací a osvětové působení na úředníky a projektanty cyklostezek. Výsledkem jejich práce je brožura, která by měla úředníkům nechat nahlédnout do tajů koncepčního budování cyklistické infrastruktury. Brožura bude v budoucnu ještě doplněna sérií školení. Do budoucna plánují Cyklistickou akademii, v jejímž rámci budou probíhat pracovní setkání za účelem předávání zkušeností a konference a pracovní výjezdy zástupců měst do míst, kde mají cyklistickou infrastrukturu již vybudovanou.
Jana Pírková
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!