Snížení rychlostních limitů může zachraňovat životy, snižovat emise a zlepšit kvalitu života ve městech. Odhady říkají, že do roku 2030 bude téměř pět miliard z celkového počtu 8,5 miliardy obyvatel světa žít v městských oblastech, přičemž většina městského růstu se bude odehrávat v rozvojových regionech. Evropa zůstává nejvíce urbanizovaným kontinentem na světě, kde více než 80 % obyvatel žije ve městech a obcích, kde se neustále zvyšuje počet automobilů.
S nárůstem urbanizace a motorizace by měl být rychlostní limit 30 km/h standardem ve všech místech, kde se setkávají auta, cyklisté a chodci, doporučuje OSN. Dopravní experti vědí již dlouho, že rychlost zabíjí. Rychlost je klíčovým faktorem ve 30 % smrtelných nehod. Nižší rychlosti chrání všechny, zejména zranitelné osoby, jako jsou děti, cyklisté, chodci, senioři a lidé se zdravotním postižením. Lidé mají 90% šanci na přežití po srážce s autem nebo nákladním vozem jedoucím rychlostí 30 km/h, ale méně než 50% šanci při rychlosti 50 km/h nebo vyšší.
Nižší rychlosti jsou také nezbytné pro zlepšení zdraví – lidí a planety. Ulice s nízkou rychlostí, které činí chůzi a jízdu na kole bezpečnější, mohou podpořit jak fyzickou aktivitu, tak snížit dopad městské dopravy na klima.
I malé snížení rychlosti může významně zvýšit efektivitu spotřeby paliva. Evropská agentura pro životní prostředí zjistila, že snížení rychlostních limitů na dálnicích z 120 na 110 km/h znamená úsporu paliva o 12-18 %. Navíc nižší rychlostní limity mají tendenci snižovat popularitu cestování osobním autem a zvyšovat atraktivitu jiných způsobů dopravy.
Mnoho měst v Evropě již přechází na nižší rychlosti, což přináší značné výhody v oblasti bezpečnosti silničního provozu a kvality života. Brusel, Paříž i Dublin zavedly limity 30 km/h, aby zlepšily kvalitu ovzduší, snížily hlukovou zátěž a omezily dopravní nehody. Španělská vláda také zavádí nové dopravní předpisy, snižuje rychlostní limity a zvyšuje pokuty. Lucembursko rozšířilo své zóny s limitem 30 km/h na všechny zastavěné oblasti, stejně jako Oslo a Helsinky, kde od roku 2020 nezemřel ani jeden chodec či cyklista při silniční nehodě.
Nižší rychlosti jsou klíčové pro vytváření obyvatelných ulic, které jsou jádrem Agendy 2030 pro udržitelný rozvoj a mohou usnadnit splnění mnoha jejích cílů. Více měst již přijímá strategie Vision Zero a přístup Safe Systems, který přenáší odpovědnost za bezpečnost silničního provozu z jednotlivých uživatelů na plánovače, inženýry, designéry a politiky odpovědné za dopravní systém.
Zdravotní a bezpečnostní opatření vyvolaná pandemií vedla k novým nápadům na infrastrukturu a využití veřejného prostoru. S pouhými dvěma nemocnicemi a převážně starší populací uvedl ostrov Man covid-19 jako důvod pro snížení rychlostního limitu na celém ostrově na 40 mil za hodinu. Podle správy ostrova byla změna nutná k minimalizaci rizika, že oběti dopravních nehod budou vyžadovat intenzivní péči.
Obecněji pandemie covid-19 donutila vlády po celém světě přehodnotit vztah mezi pohybem, městským prostorem a zdravím. Ve snaze vytvořit bezpečnější a udržitelnější budoucnost přístup „Ulice pro život“ usiluje o navázání na některé klíčové inovace covidové éry, které přetvořily dopravu a městský rozvoj: pomalejší rychlosti dopravy, otevřený prostor pro chodce, cyklisty a jezdce na koloběžkách, děti hrající si na chodnících…
Jak pandemie dotlačila města k transformaci, vyvstala příležitost k přetvoření městské dopravy s obrovským potenciálem pro bezpečnost silničního provozu, veřejné zdraví, klimatickou akci a životní prostředí. A nižší rychlostní limity jsou jejím předpokladem. Letošní motto sousedských slavností Zažít město jinak zní Zpomal a odkazuje tak (nejen) k tématu 30. Přijďte si i vy v sobotu 21. září vyzkoušet, jak by mohla vypadat ulice, kdyby sloužila primárně lidem, ne autům. Srdečně zveme.
Líbí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoli částkou. Děkujeme.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!