Aktualizace Plánu udržitelné mobility: Na cyklodopravu chybí polovina peněz, do okruhů potečou dále stovky milionů

17. 07. 2024, Cyklodoprava , LAB

Pražští radní v červnu 2024 schválili aktualizaci Plánu udržitelné mobility (P+). Tedy dokumentu, kterým se řídí většina pražských financí pro dopravu. Výsledek hodnotíme rozporuplně. Na cyklodopravu či bezpečnost pěších půjde oproti předchozímu návrhu o něco více peněz, ale realizace řady projektů zůstává v nedohlednu. Cíl Strategie aktivní mobility, tedy nárůst aktivní mobility, nejspíš nebude splněn.

Aktivní mobilita v Praze nebude mít ani v příštích letech dostatečnou podporu, a to i přes dopady klimatické krize a znečištění ovzduší. Původní návrh aktualizace Plánu udržitelné mobility z letošního jara počítal ještě s menším objemem peněz. I po našich neoficiálních připomínkách došlo k nárůstu v řádu desítek milionů. Ale to nebude stačit.

Konkrétně pokud sečteme všechny kapitoly, které se týkají komunikací pro cyklodopravu, měla by Praha do roku 2030 investovat dvě miliardy korun. Oproti původnímu návrhu jde tedy o 130 milionů navíc. Je to dost? Vítáme, že došlo k navýšení, ale pořád se dle našich starších odhadů pohybujeme ani ne v polovině celkové sumy, která by byla potřeba k realizaci základní sítě cyklotras do roku 2030. A to je pro nás velkým zklamáním.

Znamená to totiž, že cíl Strategie aktivní mobility (schválena Radou HMP v roce 2022) do roku 2030 „kompletní páteřní síť cyklotras realizovaná ve vysokém standardu, kapacitě a kontinuitě cyklistických opatření“ nebude možné uskutečnit. A nejspíš tím přijde vniveč i hlavní cíl této Strategie: zvýšení podílu cyklistické dopravy v Praze k hodnotě 3,5 % (celoroční průměr).

Jak jsme k tomu došli? Tak například analýza Evropské cyklistické federace z letošního února hovoří jasně: pokrytí hlavních tras oddělenou infrastrukturou přímo souvisí s mírou využívání cyklistické dopravy ve městech.

Naopak nás těší dotační program pro pražské městské části na podporu aktivní mobility. Do roku 2030 by v něm mělo být vyčleněno 300 milionů korun. Zde je však třeba upozornit, že není jasné, kdo bude program ze strany magistrátu koordinovat. Potřebné pozice podle našich informací zatím nebyly dosud obsazeny a bez toho nebude možné dotace rozdělovat.

Kvitujeme, že více peněz by mělo oproti návrhu jít také na bezpečnostní úpravy přechodů pro chodce a dalších problematických míst (o 100 milionů do roku 2030, ale do roku 2026 město plánuje peněz vydat naopak méně). Mělo by také dojít ke zvýšení investic na zklidňování dopravy u škol, v rezidenčních zónách a v pražské památkové rezervaci ze 7 na 35 milionů korun.

Městský okruh asi nepomůže, ale stejně spolkne půl miliardy

Oproti původnímu návrhu aktualizace P+ se dle našich informací do dokumentu vrátila příprava Městského okruhu a Libeňské spojky. Celkové náklady odhaduje strategický dokument na 112 miliard korun, jen na projektovou přípravu v letech 2025–26 počítá s astronomickými 640 miliony. To je víc, než by mělo za stejnou dobu jít na přímé investice do cyklodopravy.

Samotná aktualizace schválená Radou hlavního města přitom význam dokončení Městského okruhu zpochybňuje: „Přesto není jisté, zda nové spojení, vzhledem ke každoročnímu nárůstu počtu automobilů na území Prahy v řádu vyšších tisíců, zajistí plynulejší a rychlejší průjezd městem ve směru sever–jih a jih–sever. V každém případě je zprovoznění vázáno podmínkami EIA, mezi které patří zprovoznění všech staveb najednou, zklidnění dopravy v území uvnitř Městského okruhu formou mýtného systému a zprovoznění Pražského okruhu.“

Tyto podmínky si je dobré připomínat a my k tomu ještě dodáváme, že už dnes drtivá většina aut na magistrále nejede skrz vnitřní město, ale do něj (87 %), jak vyplynulo z průzkumu pro TSK.

Do příprav se vrátila také  další megalomanská stavba – Radlická radiála. Odhad celkových nákladů je zde až 35 miliard korun. Na přípravu stavby spolu s Hostivařskou spojkou má jít v příštích dvou letech 390 milionů. V případě stavby v Radlicích i zde ale samotné město konstatuje:

„Zároveň její zprovoznění představuje riziko velkých provozních komplikací na Městském okruhu v jihozápadní části města a dopravní indukce automobilové dopravy z příměstských oblastí západně od Prahy. Dále může být ohrožena konkurenceschopnost veřejné dopravy na jihozápadu města.“ Dává vám to smysl?

Levnější řešení mohou přinést více užitku

Rekordní částky jdou v rámci P+ samozřejmě do výstavby metra D (celkem 105 miliard s plánovaným otevřením prvního úseku v roce 2031) s využitím úvěru od Evropské investiční banky, a na automatizaci linky C včetně nových souprav (téměř 26 miliard s realizací taktéž 2031).

Investice do MHD jsou v Praze, která se pyšní jedním z nejkvalitnějších systémů, pochopitelné. Zároveň je při pohledu na součty investic do veřejné a silniční dopravy potřeba zvážit, zda v době, kdy se město potýká s finanční udržitelností MHD, neinvestovat do vícero levnějších projektů tak, aby se dalo dobře pohybovat pěšky i na kole.

Z dosavadní praxe víme, že v krizi se investice do aktivní mobility zatím vždy vyplatily. Stačí se podívat do historie Kodaně při ropné krizi v 70. letech nebo do Lisabonu v době finanční krize. A nemusíme chodit do historie ani tak daleko. Vzpomínáte na globální pandemii? Jak jsme shrnuli v naší rešerši, Barcelona, Brusel, Paříž a další – těm všem pomohly rychlé a levné investice do aktivní mobility, ze kterých čerpají dodnes.

Co také vznikne do roku 2026?

Cyklotrasa A1 propojení Trojský most–Stromovka

Cyklotrasa A2 Přístaviště, Vyšehradský tunel, etapa II a výjezd z loděnice

Cyklotrasa A3 Drážní promenáda – 1. etapa (příprava a realizace v závislosti na dostupnosti pozemků, koordinace projektu se Správou železnic)

Cyklotrasa A6 Argentinská – Dukelských hrdinů

Do roku 2026 bude zahájena, nebo dokončena rekonstrukce městských tříd: Seifertova, horní část Václavského náměstí, Klapkova, Dukelských hrdinů (jako součást výstavby nebo rekonstrukce tramvajových tratí), Vinohradská a Plečnikova alej.

Na jaké projekty se nyní nedostane?

2. etapa rekonstrukce Křižovnická–Smetanovo nábřeží–Masarykovo nábřeží (pozn. v plánu je pouze nestavební posílení preference veřejné dopravy).

Cyklotrasa A2 (průjezd centrem)

Cyklotrasa A4 (průjezd centrem)

Cyklotrasa A9 Krejcárek–Balabenka a Severovýchodní cyklomagistrála: Vysočany

Projekční příprava Rekonstrukce Hradebního korza – zásadní proměna ulic a zavedení tramvaje mezi nám. Republiky a Národní třídou ulicí Na Příkopě.

Projekční příprava tram. trati Veletržní–Dělnická

 

Libí se vám, co v AutoMatu děláme? Podpořte nás a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.

 

 

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře