Propagátor cyklistiky Jan Bouchal, který před více než čtyřmi měsíci zemřel poté, co ho v pražských ulicích srazilo při jízdě na kole auto, si podle policistů za svou smrt může sám. A to i přes to, že při bližším pohledu na policejní spis je zřejmá řada nejasností.
„V dubnu bylo vyšetřování nehody odloženo s tím, že celý spis byl postoupen na obvodní státní zastupitelství,“ řekla HN pražská policejní mluvčí Eva Brožová.
Pachatel? Přece cyklista
Vyšetřovatelé však měli jasno již několik dní po nehodě. V době, kdy Jan Bouchal ještě ležel těžce zraněný v kómatu v nemocnici, ho policisté v protokolu označili za pachatele nehody, který „nedal přednost v jízdě protijedoucímu motorovému vozidlu Škoda Octavia.“ Přitom v té době ještě nebylo zahájeno vyšetřování a policie teprve (i prostřednictvím tisku) sháněla svědky. Existovala zde navíc možnost, že řidič auta jel křižovatkou na červenou.
Nesrovnalostí v policejním protokolu je však mnohem více. Vyšetřovatelé v zápisu například uvedli, že Bouchal jel bez ochranné přilby. „To však není pravda. Máme proto několik nepřímých důkazů. Poté, co Honza zemřel, jeho rodině vrátili věci, mezi nimiž byla i poškozená helma. Navíc s ní prostě stále jezdil,“ říká Petr Štěpánek, který byl v čele sdružení Oživení před Janem Bouchalem. „Navíc to tvrdili i svědkové,“ dodává Štěpánek.
Na rozpory ve výpovědích svědků upozorňuje i další Bouchalův spolupracovník Otakar Strunecký. „Problém celé nehody je v tom, že policisté nedostatečně zmapovali místo nehody hned poté,“ říká.
Sdružení se odvolalo
O přístupu policistů k nehodě svědčí i zápis z místa nehody. „Tímto střetem došlo ke hmotné škodě na osobním vozidle i na horském kole. Dále došlo k těžkému zranění Jana Bouchala. (…) Stav řidiče motorového vozidla je zcela bez závad,“ stojí v protokolu.
„Navíc celý jejich zápis je tendenční, což pak ovlivňuje průběh šetření,“ dodává Petr Štěpánek. Sdružení v těchto dnech podalo proti způsobu vyšetření nehody odvolání. „Je především mířeno na to, že řidič nedával pozor a mohl brzdit dříve,“ říká Otakar Strunecký.
Křižovatka ulice Dukelských hrdinů a nábřeží kapitána Jaroše, kde se nehoda letos 6. ledna stala, je jedním z nebezpečných míst v Praze, na které poukazovala iniciativa AutoMat, již Jan Bouchal koordinoval.
Projekt, který podporuje cyklistickou, pěší a hromadnou dopravu a díky němuž již v Praze vzniklo několik cyklostezek a bezpečnějších míst, funguje i po smrti Jana Bouchala. „Chceme teï prosadit úpravy té křižovatky, kde se nehoda stala,“ říká Martin Mareček z AutoMatu.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!