Spojené státy jsou uprostřed zuřící krize velikostí. A teď nemáme na mysli dietní průmysl. Ulice amerických měst zaplavily příšery. V centrech se prohánějí obří SUV a rozhodně v nich nesedí žádní farmáři, píše Hurst. Existuje spousta trendů, nápadů, hudby a filmů, které překračují Atlantik. Některé z nich jsou dobré. Toto ale není jeden z nich. Pokud jde o nadrozměrná osobní auta, Evropa by měla udělat více pro to, aby jich na svých silnicích hostila co nejméně.
V letošním roce dosahovala průměrná hmotnost nového vozu v USA více než 2 000 kg, což je o celých 450 kg více než v roce 1980. Nejde jen o to, že se lidé rozhodují pořizovat si větší modely aut; stejné modely se v čase neustále zvětšují. Nejzřetelněji vidíte tento vývoj u pick-upů. Například na ikonickém americkém voze Ford F-150 v této srovnávací grafice. Od roku 1970 se postupně zvětšoval, i když se jeho nákladová plocha – základní důvod pro vlastnictví pickupu – zmenšila. Toyota Rav4 je dnes o jednu třetinu větší než před 15 lety.
Mělo by být zřejmé, že větší a těžší auta jsou ekologickou katastrofou. Bez trendu větších a populárnějších SUV (představují 51 % všech prodaných nových osobních vozů) by se globální emise z automobilového průmyslu mezi lety 2010 a 2022 snížily o 30 %. A přestože je z hlediska emisí stále výhodnější těžší elektrický vůz (EV) než lehčí zážehový motor, lehčí elektromobil je samozřejmě účinnější než těžší. Čím je vozidlo těžší, tím větší baterii vyžaduje – a s tím více elektřiny na každé jeho nabití.
Pařížská starostka chce, aby si velká auta připlatila za parkování. Měla by to Praha udělat také?
Závody ve zbrojení ve velikosti vozidel jsou také bezpečnostní katastrofou pro ostatní řidiče a hlavně chodce. Individuální logika dává smysl: chtěli byste jet po stejné dálnici jako 3 175 kilový Dodge Ram, pokud sami řídíte Mini? Samozřejmě, že ne – při srážce by Ram pravděpodobně jen přejel přímo přes vás. A řidič podobně velkého vozidla by ani na blízko neviděl malé dítě před sebou. Efekty na makroúrovni jsou smrtící. V USA vzrostla úmrtnost při autonehodách mezi lety 2011 a 2021 o 33 %, zatímco úmrtnost chodců od roku 2010 vzrostla o děsivých 77 %.
Starostka Paříže Anne Hidalgo nyní navrhla ztrojnásobit sazby za parkování pro SUV v centru Paříže na 18 eur za hodinu a 12 eur za hodinu pro zbytek města. Opatření, které by zahrnovalo hybridy a elektrická vozidla nad určitý hmotnostní limit – i když s výjimkou pro parkování rezidentů Paříže –, by se dotklo zhruba 10 % aut ve městě. Hidalgové administrativa navrhla zvýšený poplatek za parkování jako formu sociální spravedlnosti a také jako způsob, jak podpořit používání veřejné dopravy.
Je to dobrý začátek a ostatní evropské metropole by měly udělat totéž. Přesto ale potřebujeme odvážnější regulaci, abychom přesměrovali automobilový průmysl k menším, namísto k větším vozům. Potřebujeme progresivní daň z hmotnosti vozidel. A to v celé Evropě. Kdyby v ulicích amerických měst začali lidé jezdit třeba v tancích, musíme udělat všechno proto, aby se evropský automobilový provoz vrátil zpět do rozumných rozměrů, uzavírá Hurst.
Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás, udržitelnou mobilitu a městskou cyklistiku v Česku jakoukoliv částkou a nakrmte AutoMat. Díky!
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
Návrh-athlon: Sběr návrhů a podnětů pro účely evidence v databázi Cyklisté sobě, pro naše projektování a předávání na městské části. Od 18:30 v kavárně Anežka.
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!