Paříž říká své ne americkému peklu supervelkých aut. Zbytek Evropy by měl udělat totéž

20. 12. 2023, LAB , Ostatní

Trend stále větších SUV je katastrofou z pohledu emisí i počtu úmrtí na silnicích. Paříž se rozhodla pro regulaci, jejímž cílem je snížit jejich počet ve svých ulicích. Celý automobilový průmysl by potřeboval regulaci, která ho vrátí zpátky k menším vozidlům, píše v deníku The Guardian francouzský novinář a komentátor Alexander Hurst.

Spojené státy jsou uprostřed zuřící krize velikostí. A teď nemáme na mysli dietní průmysl. Ulice amerických měst zaplavily příšery. V centrech se prohánějí obří SUV a rozhodně v nich nesedí žádní farmáři, píše Hurst. Existuje spousta trendů, nápadů, hudby a filmů, které překračují Atlantik. Některé z nich jsou dobré. Toto ale není jeden z nich. Pokud jde o nadrozměrná osobní auta, Evropa by měla udělat více pro to, aby jich na svých silnicích hostila co nejméně.

Jak se z pick-upů staly tanky

V letošním roce dosahovala průměrná hmotnost nového vozu v USA více než 2 000 kg, což je o celých 450 kg více než v roce 1980. Nejde jen o to, že se lidé rozhodují pořizovat si větší modely aut; stejné modely se v čase neustále zvětšují. Nejzřetelněji vidíte tento vývoj u pick-upů. Například na ikonickém americkém voze Ford F-150 v této srovnávací grafice. Od roku 1970 se postupně zvětšoval, i když se jeho nákladová plocha – základní důvod pro vlastnictví pickupu – zmenšila. Toyota Rav4 je dnes o jednu třetinu větší než před 15 lety.

Obři na silnicích

Mělo by být zřejmé, že větší a těžší auta jsou ekologickou katastrofou. Bez trendu větších a populárnějších SUV (představují 51 % všech prodaných nových osobních vozů) by se globální emise z automobilového průmyslu mezi lety 2010 a 2022 snížily o 30 %. A přestože je z hlediska emisí stále výhodnější těžší elektrický vůz (EV) než lehčí zážehový motor, lehčí elektromobil je samozřejmě účinnější než těžší. Čím je vozidlo těžší, tím větší baterii vyžaduje – a s tím více elektřiny na každé jeho nabití.

Pařížská starostka chce, aby si velká auta připlatila za parkování. Měla by to Praha udělat také?

Chodci jako ohrožený druh

Závody ve zbrojení ve velikosti vozidel jsou také bezpečnostní katastrofou pro ostatní řidiče a hlavně chodce. Individuální logika dává smysl: chtěli byste jet po stejné dálnici jako 3 175 kilový Dodge Ram, pokud sami řídíte Mini? Samozřejmě, že ne – při srážce by Ram pravděpodobně jen přejel přímo přes vás. A řidič podobně velkého vozidla by ani na blízko neviděl malé dítě před sebou. Efekty na makroúrovni jsou smrtící. V USA vzrostla úmrtnost při autonehodách mezi lety 2011 a 2021 o 33 %, zatímco úmrtnost chodců od roku 2010 vzrostla o děsivých 77 %.

Ve jménu sociální spravedlnosti

Starostka Paříže Anne Hidalgo nyní navrhla ztrojnásobit sazby za parkování pro SUV v centru Paříže na 18 eur za hodinu a 12 eur za hodinu pro zbytek města. Opatření, které by zahrnovalo hybridy a elektrická vozidla nad určitý hmotnostní limit – i když s výjimkou pro parkování rezidentů Paříže –, by se dotklo zhruba 10 % aut ve městě. Hidalgové administrativa navrhla zvýšený poplatek za parkování jako formu sociální spravedlnosti a také jako způsob, jak podpořit používání veřejné dopravy.

Daň z oteklých aut

Je to dobrý začátek a ostatní evropské metropole by měly udělat totéž. Přesto ale potřebujeme odvážnější regulaci, abychom přesměrovali automobilový průmysl k menším, namísto k větším vozům. Potřebujeme progresivní daň z hmotnosti vozidel. A to v celé Evropě. Kdyby v ulicích amerických měst začali lidé jezdit třeba v tancích, musíme udělat všechno proto, aby se evropský automobilový provoz vrátil zpět do rozumných rozměrů, uzavírá Hurst.

Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás, udržitelnou mobilitu a městskou cyklistiku v Česku jakoukoliv částkou a nakrmte AutoMat. Díky!

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře