Co Praze vzkazuje nejznámější světový urbanista? Kdy vstoupíme do 21. století?

Po Prahy opět zavítal světoznámý dánský urbanista Jan Gehl. Jeho kancelář už v roce 2016 připravila dle zadání IPRu Koncepci rozvoje Severojižní magistrály. Ve zkratce šlo o její humanizaci a zklidnění, kterou město plánuje od roku 2009. I přes opakované výzvy a tlaky AutoMatu i jiných neziskových organizací ale nebyla do dnešního dne zahájena (až na pár přechodů pro chodce na Praze 2) a stále není jasné, kdy se důstojného centra města dočkáme.

Dnes 87letý architekt poskytl interview Lindě Bartošové v jejím pořadu Spotlight. Promluvil o výzvách, kterým v dobách postupující klimatické změny musí čelit evropská města i tom, že Praha je stále bezhlavě zamilovaná do aut a de facto zaseklá v devadesátých letech. Což je problém, na který upozorňujeme už dvacet let. Návrat k myšlence humanizace magistrály je součástí i našeho loňského Programu Ideál, série doporučení a témat k udržitelnému rozvoji Prahy. A jak by mohla Praha vypadat za dalších dvacet let podle odborníků, si můžete prohlédnout na našem speciálním výročním webu.

Není malých úkolů

Už dvacet let hlídáme politiky*čky, úředníky*ice a všechny, kteří jsou zodpovědní a působí ve výkonných funkcích, a dohlížíme na ně, aby jednali ve veřejném zájmu a pomáhali Prahu měnit na město, které bude ke svým obyvatelům a obyvatelkám přátelštější a ve kterém se nám všem bude lépe dýchat. Za tu dobu se nám podařilo prosadit zásadní změny na úrovni koncepcí i konkrétních opatření. A protože staré rčení praví, že není malých úkolů, sepsali jsme pro vás i to, co všechno se nám podařilo v letošním roce.

Vizualizace zklidněné magistrály pro AutoMatí kampaň Město snů. Peter Bednár, 2019

Bez vás by to nešlo

Nic z toho by ale nebylo možné bez našich podporovatelů a podporovatelek, členů a členek Klubu Přátel AutoMatu a jejich pravidelných finančních příspěvků. Jen díky nim můžeme pracovat nezávisle, systematicky a koncepčně. Podoba a kvalita cyklistické a koneckonců i chodecké infrastruktury pomáhá měnit uvažování obyvatel města. Když vidí, že je pro ně v dopravní infrastruktuře místo, rádi ho využijí a přestávají se cítit jako vetřelci ve světě, který patří autům.

Nejde jen o cyklistiku

Ač to tak může vypadat, nehájíme ale pouze zájmy cyklistů. Ze zvyšování počtů cest po městě, které jsou vykonány bezmotorově, těžíme všichni. Snižují se emise CO2 i úroveň hluku, způsob přepravy po městě ovlivňuje veřejný prostor jako celek. Čím lépe se totiž slaďuje veřejný prostor s potřebami udržitelné dopravy, tím dynamičtějším a uživatelnějším se stává pro lidi. Jak to může vypadat v praxi zažívají každoročně návštěvníci a návštěvnice sousedských slavností Zažít město jinak, které pořádáme už 18. rok.

Pojeďte v tom s námi

Dobře navržené ulice a veřejné prostory, které podporují chůzi a cyklistiku, vyvažují infrastrukturu pro automobily. Věříme, že společně se nám podaří zlomit setrvačnost myšlenkového konceptu, že jezdit autem kolem Karlova mostu je lidské právo a připojit se tak moderním evropským metropolím 21. století. Přidejte se k nám a podpořte naše úsilí pravidelným finančním příspěvkem a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.

Celý rozhovor Lindy Bartošové s Janem Gehlem si můžete pustit tady.

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře