Dnes 87letý architekt poskytl interview Lindě Bartošové v jejím pořadu Spotlight. Promluvil o výzvách, kterým v dobách postupující klimatické změny musí čelit evropská města i tom, že Praha je stále bezhlavě zamilovaná do aut a de facto zaseklá v devadesátých letech. Což je problém, na který upozorňujeme už dvacet let. Návrat k myšlence humanizace magistrály je součástí i našeho loňského Programu Ideál, série doporučení a témat k udržitelnému rozvoji Prahy. A jak by mohla Praha vypadat za dalších dvacet let podle odborníků, si můžete prohlédnout na našem speciálním výročním webu.
Už dvacet let hlídáme politiky*čky, úředníky*ice a všechny, kteří jsou zodpovědní a působí ve výkonných funkcích, a dohlížíme na ně, aby jednali ve veřejném zájmu a pomáhali Prahu měnit na město, které bude ke svým obyvatelům a obyvatelkám přátelštější a ve kterém se nám všem bude lépe dýchat. Za tu dobu se nám podařilo prosadit zásadní změny na úrovni koncepcí i konkrétních opatření. A protože staré rčení praví, že není malých úkolů, sepsali jsme pro vás i to, co všechno se nám podařilo v letošním roce.
Nic z toho by ale nebylo možné bez našich podporovatelů a podporovatelek, členů a členek Klubu Přátel AutoMatu a jejich pravidelných finančních příspěvků. Jen díky nim můžeme pracovat nezávisle, systematicky a koncepčně. Podoba a kvalita cyklistické a koneckonců i chodecké infrastruktury pomáhá měnit uvažování obyvatel města. Když vidí, že je pro ně v dopravní infrastruktuře místo, rádi ho využijí a přestávají se cítit jako vetřelci ve světě, který patří autům.
Ač to tak může vypadat, nehájíme ale pouze zájmy cyklistů. Ze zvyšování počtů cest po městě, které jsou vykonány bezmotorově, těžíme všichni. Snižují se emise CO2 i úroveň hluku, způsob přepravy po městě ovlivňuje veřejný prostor jako celek. Čím lépe se totiž slaďuje veřejný prostor s potřebami udržitelné dopravy, tím dynamičtějším a uživatelnějším se stává pro lidi. Jak to může vypadat v praxi zažívají každoročně návštěvníci a návštěvnice sousedských slavností Zažít město jinak, které pořádáme už 18. rok.
Dobře navržené ulice a veřejné prostory, které podporují chůzi a cyklistiku, vyvažují infrastrukturu pro automobily. Věříme, že společně se nám podaří zlomit setrvačnost myšlenkového konceptu, že jezdit autem kolem Karlova mostu je lidské právo a připojit se tak moderním evropským metropolím 21. století. Přidejte se k nám a podpořte naše úsilí pravidelným finančním příspěvkem a nakrmte AutoMat jakoukoliv částkou. Děkujeme.
Celý rozhovor Lindy Bartošové s Janem Gehlem si můžete pustit tady.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!