„Nejefektivnější věc, kterou můžeme pro snížení počtu aut v našich městech udělat, je použít bič na auta a cukr pro zvýšení podílu veřejné dopravy, chůze a cyklistiky,“ říká také americká klimatoložka Kim Nicholas. „Samotný bič totiž nestačí k překonání zakořeněných návyků lidí a pobídek, které zvýhodňují používání automobilů, ve formě infrastruktury. Abychom tedy skutečně dostali lidi z aut, což je to, co musíme udělat, abychom snížili emise způsobující změnu klimatu, abychom chránili veřejné zdraví a aby naše města a ulice byly bezpečnější a lépe obyvatelné, musíme lidem nabídnout alternativu, tedy udržitelnou mobilitu,“ dodává.
„Ve studii publikované v Case Studies on Transport Policy Nicholas a její kolegové sestavili seznam 12 opatření, která prokazatelně vedou ke snižování počtu motorizovaných cest. Při své práci vycházeli z dalších 800 separátních studií o zklidňování dopravy. Jako příklad dobré praxe uvádějí Řím, kde se podařilo snížit počet motorizovaných cest o 20 % díky omezení vjezdu do centra jen pro rezidenty. Vybrané pokuty pomáhají plnit rozpočet městské veřejné dopravy. Ještě úspěšnější ale byli v Londýně, kde dosáhli snížení počtu aut v centru o 33 % poté, co v únoru 2003 vjezd zpoplatnili.
Nicolas v cyklistickém podcastu Spokesmen říká, že zpoplatněný vjezd ji připadá jako nejefektivnější metoda, protože jde o „viditelné náklady“, zatímco ostatní náklady spjaté s motorismem jsou spíše skryté. „Společnost nese vysoké náklady za motorismus v podobě emisí, nehod, zácp a zhoršeného zdraví a klimatické změny,“ říká. „Měli bychom více zviditelnit skutečnost, že za znečištění by měli platit znečišťovatelé,“ dodává. Po čtyřech letech odkladů bude příští rok zpoplatnění vjezdu zavedeno v částech newyorského Manhattanu. A to i přesto, že sousední New Jersey stále hledá právní cestu, jak tento plán zablokovat, informoval v červenci Bloomberg.
Mají být elektroauta osvobozena od zpoplatnění vjezdu, protože přímo neznečišťují? Nicholas částečně souhlasí: „Dává to smysl jako pobídka k přechodu na nefosilní vozidla. Musíme ale stále myslet na to, že nejlepší auto je kolo, autobus, vlak či chůze, tedy žádné auto. Prioritou musí být lidé, ne auta,“ říká. Osobní motorová vozidla, bez ohledu na to, co je pohání, mají pro město další nevýhody jako jsou dopravní nehody a stále více se rozevírající nůžky mezi chudými a bohatými občany, upozorňuje dále Nicholas.
Dodává, že auta jsou někdy potřeba pro sociální začlenění lidí se zvláštními potřebami a sníženou schopností mobility, ale „autocentrická města obzvláště znevýhodňují ty, kteří jsou už tak jako tak marginalizováni.“ Například ve Velké Británi nemá 40 % obyvatel ve skupině ženy, mladí a senioři, minority a hendikepovaní přístup k autům. Oproti tomu, 99 % domácností z té nejvyšší příjmové skupiny vlastní minimálně jedno auto. A elektroauta si kupují převážně bohatší lidé.
„Navzdory velmi pomalému přechodu k elektroautům, spotřebitelské trendy dělají z řízení ještě neefektivnější a nerovnou činnost. Emise, které ušetřila elektroauta, se zase zvyšují s nárůstem počtu SUV,“ říká Nicholas. Vytváření ulic bez aut a budování oddělené cyklistické infrastruktury snižuje užívání aut v centrech měst až o 20 %. Další opatření v první dvanáctce na seznamu Nicholas a jejích kolegů zahrnují carsharing pro snížení individuálního vlastnictví aut, poplatky za parkování a chytré aplikace na plánování cest po městě s využitím různých druhů dopravy. Druhým nejefektivnějším opatřením, hned po zpoplatnění vjezdu, pak shledávají snižování počtů parkovacích míst.
„V některých evropských městech se nařízení o odstranění parkovacích míst a úpravě dopravních tras – v mnoha případech nahrazujících prostor dříve vyhrazený pro auta ulicemi bez aut, cyklopruhy a chodníky – velmi osvědčila,“ uvádí studie. „Například bylo zjištěno, že nahrazení parkovacích míst v Oslu ulicemi bez aut a cyklistickými pruhy snížilo používání automobilů v centru norského hlavního města až o 19 %,“ pokračuje.
Líbí se vám co v AutoMatu děláme? Podpořte nás, udržitelnou mobilitu a městskou cyklistiku v Česku jakoukoliv částkou a nakrmte AutoMat. Díky!
Po berlínské Friedrichstrasse zase autem, napořád? (12. 7. 2023)
Car free: Jak se evropská města vrací ke své ztracené diverzitě (20. 2. 2023)
Chcete lepší svět? Choďte! (6. 10. 2022)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!