Kvůli zpochybňování pozitivních dopadů zavedení 1,5metrového odstupu při předjíždění (viz např. nedávný článek, který už v titulku spojuje toto pravidlo s více usmrcenými cyklisty) se AutoMat podrobněji podíval na vývoj nehodovosti cyklistů v roce 2022. Zjistili jsme, že i když celkový počet nehod vzrostl, u nehod souvisejících s předjížděním cyklistů jsou těžké zdravotní následky naopak nižší. Rostoucí počet nehod lze přičíst spíše většímu objemu cyklistické dopravy a bohužel též zvyšující se agresivitě účastníků provozu.
Výsledky srovnání roku 2022 po zavedení 1,5metrového bočního odstupu ukazují zvýšení celkového počtu nehod s účastí cyklistů zhruba o desetinu oproti roku 2021. Ten byl však ještě ovlivněn covidovými restrikcemi a útlumem dopravy (např. do práce) obecně. Obdobně vzrostl počet srážek cyklistů s jinými vozidly i počet tzv. „samonehod” – např. pádů z kola, nárazů do překážek apod. bez dalšího účastníka. To jsou nehody, které mají se zavedením pravidla 1,5 metru pramálo společného. O desetinu vzrostly i srážky cyklisty s vozidlem, které nesouvisejí s nesprávným předjížděním.
Celkový nárůst počtu nehod s účastí cyklisty tak nemá přímou souvislost se zavedením pravidla 1,5 metru a v žádném případě jej nelze s tímto pravidlem spojovat.
Stejně jako v loňském roce jsme vytřídili nehody, které mají souvislost s předjížděním cyklisty v místech, kde to není vhodné nebo bezpečné. Závěr byl zřejmý: Zatímco skoro ve všech jiných případech počty nehod s účastí cyklistů rostly, právě u nehod s těžkými následky souvisejících s předjížděním byl zaznamenán pokles.
Lze tak uzavřít, že zavedení pravidla 1,5 metru pravděpodobně omezilo celkový počet nehod s účastí cyklistů s těžkými následky, a to navzdory obecnému nárůstu počtu nehod s účastí cyklisty. Oproti mediálním sdělením z nedávné doby tak můžeme prohlásit, že zavedení 1,5 metru má na bezpečnost jízdy na kole pozitivní dopad.
A kde lze hledat příčiny nárůstu počtu nehod? Předně rok 2021 byl stále poznamenán covidovými restrikcemi, tedy objem cyklodopravy byl o něco nižší. Větší počet nehod tak do značné míry odpovídá zvýšení cyklistického provozu nad hodnoty před covidem. Což je teze se kterou pracuje i organizace BESIP. Dále naše analýza příčin nehod a podílu zavinění naznačuje, že rostoucí počet srážek aut a cyklistů zaviněných řidiči motorových vozidel souvisí s agresivním způsobem jízdy.
A právě na tyto skutečné příčiny a problémy je třeba se soustředit, pokud to se snahou o snížení nehodovosti, respektive se snahou o zvýšení bezpečnosti na silnicích myslíme vážně. Bulvarizace tématu a nepodložená tvrzení jen zbytečně vyhrocují vztahy mezi jednotlivými účastníky provozu.
Kompletní analýza nehodovosti.
Technické poznámky
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!