Více o kauze zadržení cyklisty zde. Úvodní fotka: Twitter, Sergio A.
Rozhýbat vedení hl. m. Prahy k zlepšení podmínek pro jízdu na kole, ale (především) zahájit připravené záměry humanizace dle již zpracovaných projektů se spolek AutoMat snaží dlouhodobě. Pojďme si připomenout historii snah o polidštění této městské dálnice a námi zpracované články a analýzy.
Zoufalé podmínky pro jízdu na kole na magistrále jsou jen jedním z negativ, která tato dopravní „jizva” Praze způsobuje. Nedůstojné a nepříjemné podchody, přetnutí uliční sítě a koneckonců i zajížďky pro místní automobilovou dopravu, to jsou dopady magistrály, dávno překonaného konceptu městských „dálnic”. Její původní účel – snížit dopravní zátěž okolních ulic – s narůstajícím přetížením vnitřní Prahy auty dávno zvrhl v pravý opak.
Již od roku 2009 přitom existuje záměr takzvané humanizace – tedy přestavby magistrály na městský bulvár s poloviční až dvoutřetinovou kapacitou pro auta. Humanizace by měla značný přínos nejen pro cyklisty ale především pro pěší (pro představu: bavíme se o více než sto tisících lidí denně), obyvatele přilehlých ulic a společně se snížením počtu aut vjíždějících po magistrále do centra také pro celou vnitřní Prahu.
Do těchto snah aktivně vstoupil i spolek AutoMat. Například v roce 2010 jsme pomohli vyjednat memorandum několika městských částí, stavících se za humanizaci. K tématu jsme vytvořili několik studií a vydali bezpočet článků. I v posledních letech jsme společně s dalšími organizacemi žádali o zahájení humanizace magistrály. Tyto prosby ale nebyly vyslyšeny. Naopak, záměr humanizace magistrály postupně zmizel z volebních programů většiny stran. A kromě kosmetických (byť chvályhodných) změn, jako například nový chodník k Hlavnímu nádraží nebo nové přechody, zůstává více než dekádu zachován status quo.
Magistrála je ve své stávající podobě neudržitelná. Její negativní dopady na životní prostředí i dopravu v centru města nebude možné přehlížet do nekonečna. Cyklopruhy, jejichž zřízení bylo městem slibováno už v roce 2013 (link), mohou být prvním (symbolickým) krokem postupné změny jejího charakteru. Přestože nepomohou zdaleka všem cyklistům, mohou být realizovány rychle a v omezené podobě dokonce bez snížení počtu jízdních pruhů (link). Na tato integrační opatření existují téměř dokončené projekty, které je možné poměrně rychle realizovat.
Zároveň je velmi žádoucí začít systematicky prověřovat a připravovat kvalitní a bezpečné řešení pro jízdu na kole mimo provoz společně s celkovou humanizací této komunikace. Ostatně doporučení zahájit práce na vybudování důstojné cyklistické infrastruktury v koridoru magistrály vydala magistrátní komise pro cyklistickou dopravu již loni v červnu (link). Cílem by měl být bezpečný a rychlý průjezd z Holešovic na Pankrác ve stavebně odděleném koridoru. Tedy takovém typu infrastruktury, ke které se ve svých prohlášeních hlásily prakticky všechny strany potenciální magistrátní koalice.
Čekání na zklidnění magistrály je „nekonečné”. Sliby střídají výmluvy, projekty mizí v archivech a na dotazy, kdy k nějakým změnám konečně dojde, je nejčastější odpovědí pokrčení ramen. K jakýmkoliv zásadnějším změnám chybí politická odvaha i vůle. V tomto kontextu se happeningu ilegálního dopravního značení nelze příliš divit. Lze i očekávat, že podobných snah a aktivit bude časem přibývat. A nebo město najde zmiňovanou odvahu a začne konečně jednat. Věříme, že se toho dočkáme brzy.
Usnesení komise RHMP č. 35.6 z 28.6. 2022:
1. Komise doporučuje zřízení dočasných úprav na Severojižní magistrále zlepšujících bezpečnost jízdy na kole v úseku, kde je jízda povolena.
2. Komise doporučuje zpracovat řešení dovolující bezpečnou jízdu na kole v souběhu se Severojižní magistrálou nebo v jejím těsném souběhu v úseku Vychovatelna – Spořilov (např. lávka přes Masarykovo nádraží, Kačerov – Roztyly).
Je vám sympatická činnost spolku AutoMat a chtěli byste podpořit jeho nezávislou a kontinuální práci? Tak přispějte jakoukoliv částkou, ideálně na pravidelné bázi. Nakrmte ten správný AutoMat. Díky!
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!