Navržená zóna navíc nepovoluje vjezd jízdních kol, což posílá cyklistky a cyklisty chtě nechtě na chodníky, kde z nich musí sesedat. Požadujeme proto umožnění jízdy na kole po vozovce pěší zóny, a to v obou směrech. Dále minimálně efektivní redukci parkovacích stání, která by umožnila rozšíření jižního chodníku i přilehlých zahrádek a posílila tak funkci pěší zóny a obytné funkce náměstí, jak jej představila studie „Magistrála – spojující městská třída”, schválená Radou Hl. m. Prahy již v roce 2017.
Připomínkovaný návrh stanovení možno nahlédnout zde.
Připomínky je možné podávat ještě do 2. 12. 2022 na Odbor dopravy a územního rozvoje Prahy 2.
Plné znění naší připomínky najdete níže.
Úřad městské části Praha 2, Odbor dopravy a územního rozvoje, vydal dne 2. 11. 2022 návrh opatření obecné povahy k úpravě DZ na obslužné komunikaci v jižní části náměstí I. P. Pavlova (dále Návrh), ke kterému podáváme následující připomínky:
Návrh OOP je v rozporu se studií „Magistrála – spojující městská třída”, schválenou Radou Hl. m. Prahy v roce 2017. Náměstí I. P. Pavlova je jedním z míst, ve kterých studie navrhuje konkrétní řešení, která jsou klíčová pro naplnění studie jako celku.
Studie výslovně uvádí tato krátkodobá opatření pro náměstí I. P. Pavlova:
Odstranění parkování by umožnilo také dřívější uskutečnění následujících dlouhodobých opatření, která studie uvádí:
Tuto úpravu považujeme za přechodné opatření směřující k naplnění krátkodobých i dlouhodobých cílů výše zmíněné studie (viz bod odůvodnění 1. 1.).
Stávající průchod, který jižní chodník poskytuje, považujeme vzhledem k umístění zahrádek a s ohledem na velké množství lidí, kteří náměstím procházejí, za nedostatečný (viz obrázek níže).
V současném stavu je na dané obslužné komunikaci vjezd jízdních kol povolen ve směru jednosměrnosti, což se novou úpravou omezuje.
Dle §39 (3) zákona 361/2000 se smí v celé šířce komunikace v pěší zóně pohybovat jen chodci, pro vozidla včetně cyklistů tak v pěší zóně zůstává povinnost pohybovat se ve vozovce; povolením jízdy na kole tak nedojde k omezení chodců, neboť jízda po chodníku nebude ani nadále na kole přípustná.
Kombinace vedení kola po přechodech a průjezdu po pěší zóně východním směrem by zkrátila délku vedení kola mezi zklidněnými ulicemi Kateřinskou a Lublaňskou ze 150 metrů na přijatelnějších 90 metrů. Umožnění průjezdu pěší zónou je zde vhodnou alternativou stávajícího průjezdu v hlavním dopravním prostoru, který byl navíc nedávno zkomplikován znemožněním přímého řazení z Kateřinské do jízdních pruhů dovolujících pokračovat do Lublaňské.
Legalizace a obousměrnost jednosměrky pro aktivní dopravu nabízí dílčí zlepšení průjezdu po plánované cyklotrase A231 Ječná–I.P. Pavlova–Lublaňská, která je obsažena v Generelu cyklistické dopravy Prahy 2, jenž byl schválen Radou MČ v roce 2015. Městská část se v něm zavázala k pohodlnému a bezpečnému vedení cyklodopravy;
V Generelu je stanoveno, že se při úpravách dopravního značení či úpravách stavebních bude brát zřetel na to, zda je v daném místě navržena cyklotrasa. To v tomto případě tedy platí a žádáme, ať je pomocí dopravního značení na to brán zřetel a podmínky pro cyklodopravu byly zlepšeny.
Povolení jízdních kol v pěší zóně a jejich případný obousměrný provoz také umožní se dostat k cyklostojanům, které jsou v novém prostoru pěší zóny navrhovány. Navrhované OOP tuto možnost legálně nenabízí.
V obecné rovině přinese cykloobousměrnost obslužné komunikace lepší prostupnost města pro bezmotorovou dopravou. Průjezd zkrátí cyklistům a cyklistkám cestu. Přinese plynulejší automobilovou dopravu – lidé na kole nebudou při jízdě po hlavní zbytečně brzdit provoz aut (což je nepříjemné pro obě strany) ani překážet při vedení kola v proudu pěších.
Nynější návrh:
Nutí lidi na kole jet delší trasou po frekventovanějších silnicích, zhoršuje prostupnost území. Je tedy v rozporu s obecným užitím veřejných komunikací a veřejným zájmem. Nedostatečně zohledňuje Technické podmínky 179 Ministerstva dopravy:
kap. 6.6: pěší zóny: „v případě jednosměrných komunikací se automaticky zajišťuje protisměrný provoz jízdních kol pouze pomocí svislého dopravního značení, bez užití vodorovného dopravního značení”
kap. 6.4.4.4 „Fyzické oddělení protisměrného cyklistického provozu: při rychlosti menší či rovno 30 km/h a provozu automobilů do 100 vozidel / hod není třeba fyzického oddělení cyklistického provozu v protisměru.”
Nedostatečně zohledňuje ČSN 73 6110: „Pro cyklistickou dopravu má být v obci vytvořena ucelená síť, která umožní plošnou dopravní obsluhu a kvalitní spojení potenciálních zdrojů a cílů, včetně širších regionálních vazeb.”
Nedostatečně zohledňuje Manuál tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy schválený RHMP usnesením 1495 ze dne 24. 6. 2014 v odstavci C.2.5 uvádí: „V klidovém území je zpravidla vhodné umožnit průjezd jízdních kol všemi směry, a to bez zvláštních opatření nebo doplňkově pomocí integračních opatření.”
Požadujeme veškeré obnovované zábradlí natřít antracitovou barvou, tak jak uvádí Manuál veřejných prostranství hl. m. Prahy. Strategie veřejných prostranství hl. m. Prahy v kap. IV.5 uvádí: „Smyslová, poznávací a estetická kvalita je plnohodnotnou součástí pobytových kvalit místa a neměla by být opomíjena pod tlakem utilitárních potřeb.”
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!