Zahloubení křižovatek na Kbelské v Hloubětíně a další úpravy na Průmyslovém polookruhu jsou takovou menší “sestřičkou” severovýchodní sekce Městského okruhu. Na rozdíl od Městského okruhu to ale považujeme za sestřičku přiměřenou a racionální. V minulosti byly úpravy Průmyslového polokruhu jednou z variant levnějšího řešení Městského okruhu. Nutno podotknout, že obdobné zacházení jako průchod Hloubětínem – tedy zahloubení – by si zasloužila také ulice V Holešovičkách.
Zahloubení Kbelské je jednou ze zásadních podmínek posouzení vlivů na životní prostředí (EIA) pro Městský okruh. Zajímavým paradoxem je, že v daném souběhu (viz mapa) by potom už Městský okruh dost možná nebyl potřeba. Ostatně legálně by k jeho zprovoznění mělo dojít až po dokončení okruhu vnějšího.
Změny na Průmyslovém polookruhu spočívají v:
Stavbu doplní zvýšení počtu jízdních pruhů na Štěrboholské radiály od Lanového mostu po Průmyslovou.
Představený záměr slibuje doplnění chodníků a cyklostezku podél Průmyslové, řadu nových lávek přes Kbelskou a začlenění cyklodopravy do řešení křižovatek v Hloubětíně. Dokumentace obsahuje množství pěších a cyklistických řešení, které budeme podrobněji zkoumat. U chráněných cyklotras je podstatné, aby průjezd mimo komunikace nebyl oproti jízdě ve vozovce příliš zpomalován semafory přes různé přivaděče a boční ramena křižovatek.
Návrh okružního metra O byl představen jen stručnou prezentací. Trasování kombinuje dávné vize polookružní linky metra z Dejvic přes Strahov na Pankrác a vedení “déčka” ze Žižkova přes Vysočany a Prosek do Čakovic. Trasu vnímáme jako polookružní, na severovýchodě pak v podstatě jako radiálu, naznačené uzavření trasy na severu spíš nepředpokládáme.
I takto prezentovaný návrh ale dává jasný smysl. Praha se nutně potřebuje vymanit z dostředného systému veřejné dopravy, kdy se všechny linky metra i železnice setkávají v centru a pohyby okolo se realizují jen tramvajemi a autobusy. Ve stávajících plánech veřejné dopravy figurují jako hlavní nositelé tangenciálních vazeb tramvajové tangenty, jejich projekty by ale v řadě směrů veřejnou dopravu nezrychlily.
Návrh vnímáme jako předběžný a jsme zvědavi na další diskusi a prověření. Metro O považujeme za stavbu, kterou Praha může zastavit své zaostávání v infrastruktuře pro veřejnou dopravu za infrastrukturou silniční. A kterou, společně s železničním “metrem S”, Praha užije mnohem víc než severovýchodní sekci Městského okruhu a další silniční megalomanie.
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!