Pokud patříte i vy k těm, kteří se kola nevzdávají ani v zimě, budete si od nového roku moci vyzkoušet, jak to bude na českých silnicích vypadat v praxi. Z novely, která zajišťuje cyklistům při předjíždění bezpečný odstup 1,5 metru (při rychlosti 30 km/h 1 metr), máme samozřejmě obrovskou radost. Za její schválení jsme dlouhodobě bojovali všemi dostupnými prostředky, uspořádali jsme workshop v Poslanecké sněmovně, zpracovávali jsme analýzy o důvodech i dopadech změny, psali a volali jsme poslancům a senátorům a apelovali na všechny v našem okolí, aby návrh podpořili. Největší zásluhu na jedné z největších legislativních změn ohledně cyklistické dopravy má ale Tomáš Kindl, který tuto část novely sepsal a dokázal ji dostat do návrhu zákona. Děkujeme!
Bezpečný odstup je uzákoněn v celé řadě evropských zemí a praxe ukazuje, že skutečně funguje a snižuje počty nehod, zejména pro cyklisty často fatálních. V Čechách zájem o cyklodopravu (i rekreační cyklistiku) během pandemie výrazně stoupl, stejně jako po celé Evropě. Na rozdíl od celé řady zahraničních měst, ta naše potřebu lidí po bezpečném veřejném prostoru a zvýšený zájem o cyklodopravu, nijak nereflektovala. Média novelu zákona často prezentují jako vyhlášení války mezi cyklisty a řidiči. Ve skutečnosti je jen způsobem, jak zajistit na silnicích bezpečí všem, kteří se přepravují z bodu A do bodu B. Udržitelná doprava, která životnímu prostředí svědčí, je jednou z našich priorit. Setrvale ale také apelujeme na všechny cyklisty, aby brali na řidiče ohledy a stejně jako prosíme řidiče, aby respektovali cyklisty. Vždyť skoro každý řidič je někdy cyklista a naopak.
Přestože Češi usedají do sedla převážně v rámci rekreace, naší výzvy Do práce na kole se letos v květnu zúčastnilo více než 22 000 lidí po celé České republice. Ti společně najezdili, nachodili a naběhali téměř 5 a půl milionů kilometrů a ušetřili téměř 700 tun emisí CO2. Do Zářijové výzvy, kterou vyhlašujeme každoročně v rámci Evropského týdne mobility, se zapojilo téměř 3 500 lidí. Ti během dvou týdnů jejího konání překonali bezmotorově 208 818,9 kilometrů a tím ušetřili 27 tun emisí oxidu uhličitého. Cyklistiku, respektive bezemisní a aktivní způsoby dopravy, oslavujeme tedy nejen 1. října.
Pořádání výzev, ať už květnové, zářijové nebo lednové, je ale jen drobným výsekem z toho, čím se AutoMat zabývá. Dlouhodobě a systematicky bojujeme za veřejný prostor pro lidi, kontrolujeme práci těch, kteří zodpovídají za dopravní infrastrukturu a hlídáme, aby se koncepty i konkrétní opatření realizovaly smysluplně a s ohledem na jejich uživatele. Náš LAB (Laboratoř udržitelného rozvoje) sleduje i dobrou praxi ze zahraničí a prosazuje přátelštější veřejný prostor pro všechny. Jak by to v ideálním případě mohlo v našich městech vypadat, mají návštěvníci sousedských slavností Zažít město jinak příležitost vyzkoušet alespoň na jeden den v roce, každou třetí zářijovou sobotu. Slavnosti pořádáme ve spolupráci se stovkami místních organizátorů, kteří si své ulice, dvorky či náměstí proměňují k obrazu svému. Většina z nich pak díky know-how, které jim poskytujeme, zůstává aktivní i po celý zbytek roku. Tím ale výčet našich činností zdaleka nekončí. Podrobnosti o všech projektech AutoMatu najdete tady.
Veškeré naše úsilí by ale nebylo možné realizovat, bez podpory lidí, kteří nám fandí a doufají spolu s námi, že naše děti budou moci žít ve městech, která neslouží jen k přesunům a parkování aut. Pokud s námi tuto představu sdílíte, připojte se k nim a staňte se na oslavu svátku cyklistiky členy našeho Klubu přátel. Díky vaší podpoře budeme moci kontinuálně sledovat dění v oblasti udržitelného rozvoje měst, reagovat na něj a aktivně ho měnit. Také nám přináší nezávislost na grantech a svobodu dělat to, co je potřeba a ne jen to, co vyžaduje plnění projektových výstupů.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!