Koncem května 2021 byl na úřední desce zveřejněn projekt rekonstrukce ulice Křemomyslovy u divadla Na Fidlovačce. Více než 300 lidí v roce 2017 podepsalo výzvu ke zřízení bezpečného řešení pro cyklisty. Po čtyřech letech se ale realizuje projekt, který nepřináší dostatečně dobré řešení.
Křesomyslova ulice je zásadním spojením Nuslí, Michle, Vršovic a velké části Prahy 10 s centrem. Ulicí jezdí v pracovní dny průměrně přes tisíc cyklistů (data 2019). Její význam ještě vzroste po vybudování Vršovické drážní promenády, která umožní dojet po cyklostezce k nedalekému Vršovickému nádraží. Výhledově zde lze očekávat více než tři tisíce cyklistů denně.
Současný stav v ulici: Upraveno z https://streetmix.net/vrataf-6759/12/kresomyslova-pred-upravou
Ideálním řešením zdejší tram zastávky je podle nás „cyklovídeň“ (Cyklovídeň je řešení tramvajové zastávky, kdy přes zvýšenou část vozovky v prostoru zastávky vede cyklopruh, zatímco automobily musí jet po tramvajovém tělese. Auta i cyklisté musí za tramvají v zastávce počkat.)
Ke zřízení cyklovídně měli v minulosti výhrady zástupci nevidomých, kteří se obávali kolize s cyklisty jezdícími po nástupní hraně. Naopak, zřízení cyklovídně doporučila komise Rady HMP pro cyklistickou dopravu (Usnesení 23.7. ze dne 2. 5. 2017: Komise schvaluje předložený návrh tramvajové zastávky Divadlo Na Fidlovačce DC ve stylu cyklovídeň v ulici Křesomyslova. (13-0-0)). Bezpečný průjezd zastávkou jsme žádali radního Dolínka společně s více než 300 lidmi. Výzvu náměstku Dolínkovi tehdy podepsal i současný náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Ten nakonec slíbil bezpečný průjezd za rozšířeným zastávkovým ostrůvkem.
Pro bližší info viz https://mestemnakole.cz/2016/11/projekt-na-nuselske-udoli-hledani-kompromisu
Cyklovídeň v zastávce Krymská. Foto Tomáš Cach.
.
S výslednou podobou projektu se ale němel spolek AutoMat možnost seznámit. Dostali jsme pouze slib, že to bude fungovat. Projekt v tak významné lokalitě nebyl ve své finální podobě představen ani Komisi rady pro cyklistickou dopravu.
A jaký je tedy výsledek zveřejněný před pár týdny na úřední desce. Ostrůvek se směrem k Botiči rozšíří kosmeticky, zábradlí se posune zhruba o půl metru. Za přístřeškem tak bude minimální průjezd, ještě zúžený zábradlím, které by mohlo být mnohem blíž k Botiči. Protože je prostor úzký, budou se po zbytku ostrůvku cyklisté a chodci pohybovat společně
To, čeho se zástupci nevidomých a invalidů nejvíc obávali, tedy pohybu cyklistů po chodníku v prostoru zastávky, tak zde nakonec bude – a to všude. A ten, kdo chce být na kole k chodcům ohleduplný a následující dvě odbočné ulice s výhodou minout po hlavní? Ten bude muset ohrozit sám sebe vjezdem do tramvajových kolejí v živém provozu.
Zastávkový mys na Vinohradské. Zde se cyklovídeň nepodařilo prosadit a cyklisté zde nezřídka jezdí po chodníku. V Křesomyslově bude chodník legální, je to ale správný přístup?
..
Profil podle projektu: Upraveno z https://streetmix.net/vrataf-6759/13/kresomyslova-projekt
..
AutoMat proto dopisem náměstku primátora Adamu Scheinherrovi znovu žádá úpravu projektu a zřízení cyklovídně. Žádost jsme poslali také radnímu pro dopravu Prahy 4 Zdeňku Kovaříkovi, městská část má při dopravním řešení této ulice také velké slovo. Rekonstrukce teprve proběhne, je tedy trochu času na to projekt změnit.
Záleží-li vám na bezpečném průjezdu na kole Křesomyslovou ulicí, napište náměstkovi primátora Adamu Scheinherrovi (adam.scheinherr@praha.eu) a radnímu pro dopravu městské části Praha 4, Zdeňku Kovaříkovi (zdenek.kovarik@praha4.cz). Bezpečnou zastávku cyklovídeňského typu lze zřídit nevelkou úpravou stávajícího projektu.
Profil v případě zřízení cyklovídně: Upraveno z https://streetmix.net/vrataf-6759/14/kresomyslova-cykloviden
.
Koncept úpravy projektu na cyklovídeň:
K návrhu stanovení podáváme také obsáhlou technickou připomínku. Výsledný projekt obsahuje několik nedostatků, které podmínky pro cyklisty zhoršují, a přitom je snadné je odstranit. Navrhujeme také dílčí zlepšení v prostoru zastávky pro případ, že by se cyklovídeň nepodařilo zřídit.
Nedošlo-li by ke zřízení cyklovídně, žádáme o následující úpravy:
Návrh úpravy projektu bez cyklovídně:
Dále navrhujeme:
Formální připomínky k návrhu dopravního značení zveřejněnému na úřední desce může veřejnost posílat do 26. 6. na silniční správní úřad magistrátu Hlavního města Prahy, Odbor pozemních komunikací a drah (OPKD). Protože ale tyto připomínky již předmětný odbor obdržel od našeho spolku a změna projektu na cyklovídeň je nad rámec připomínkování opatření obecné povahy, dává větší smysl obrátit se na politickou reprezentaci na magistrátě a Praze 4.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!