V posledních týdnech se v médiích opět objevily citace výsledků květnové tiskové zprávy BESIPu, podle které zavinili cyklisté v roce 2019 tři čtvrtiny smrtelných nehod, kterých se účastnili. I vzhledem k tomu, že je tento výsledek v rozporu s dlouhodobými statistikami v Praze, kde cyklisté při srážkách s jinými účastníky provozu způsobují zpravidla kolem 40 % nehod, rozhodl se náš spolek data, která BESIP publikoval, detailněji prozkoumat. Díky stránkám nehody.cdv.cz bylo toto ověření relativně snadné.
A jaký je výsledek? BESIP ve své tiskové zprávě zveřejnil číslo, které je sice formálně správně, nicméně je naprosto zavádějící.
Kde se BESIP dopustil chyby? Chcete-li určit něčí podíl zavinění na nehodách, je to zdánlivě snadné – stačí podělit počet zaviněných nehod jejich celkovým počtem. U závažných nehod (s následky těžkého zranění nebo smrti) s účastí cyklisty ale existuje nezanedbatelný počet nehod, které se obešly bez jiného účastníka nehody: pádů, havárií, nárazů do překážek, srážek se zvířetem apod. Tyto „atypické“ nehody (tzv. samonehody) tvoří u závažných nehod cyklistů přibližně třetinu a tím výrazně navyšují jejich celkový podíl zavinění dopravních nehod. BESIP v publikované statistice pracuje s podílem zavinění cyklistů na smrtelných nehodách, který je ve skutečnosti nižší. Když data o samonehody očistíme, podíl zavinění cyklistů u nehod s následkem smrti výrazně klesne. Konkrétně za loňský rok 2019 ze 75 % na 64 %. Tento očištěný údaj již po našem upozornění proběhl i médii, konkrétně v reportáži Událostí České televize.
Nebyl to ale jediný nedostatek analýzy. BESIP ohlásil tříčtvrtinový podíl zavinění cyklistů při smrtelných nehodách na základě datové sady pouhých 36 nehod v roce 2019. Po odečtení samonehod se dostaneme dokonce na číslo 25. To je číslo nesmírně malé, a – jak se ukazuje – z dlouhodobého hlediska anomální. Dlouhodobý průměr (od roku 2007) zavinění cyklisty u takových nehod 38,4 % (z celkových 549 nehod).
Bez potvrzení nárůstu zavinění smrtelných nehod ze strany cyklistů i v letošním roce 2020 lze jen těžko konstatovat, že se jedná o dlouhodobější trend. Anomální rok s vyšším procentem zavinění ze strany cyklistů jsme už zažili například v roce 2016. Doplníte-li podíl zavinění na nehodách s následky smrti i o nehody s těžkým zraněním (tzv. koeficient KSI – killed or seriously injured), zjistíte, že tento podíl činil v roce 2019 42 % – a to na datové sadě 197 nehod, tedy podstatně spolehlivější. Dlouhodobý podíl zavinění cyklistů u nehod s následky těžkého zranění nebo smrti je potom 40 %.
Pokud se na data podíváme ještě podrobněji a soustředíme se výhradně na interakci cyklistů a řidičů silničních vozidel (což je zajímavé zejména v souvislosti s probíhající kampaní 1,5 metru), je výsledek ještě výraznější. Dlouhodobý podíl zavinění na straně cyklistů je zde pod 38 %. Jiní nekolejoví účastníci provozu – tedy převážně motoristé – mají tedy srážku s cyklistou na svědomí v 62 % případů. Což je pravý opak toho, jak jsou závěry tiskové zprávy BESIPu interpretovány.
Shrňme si to tedy: BESIP neprovedl důkladnou analýzu dat, neočistil podíl zavinění o nehody bez dalšího účastníka a vydal tiskovou zprávu se zavádějícími údaji na základě pouhých 36 nehod. Navíc bez doplnění kontextu statistik z minulých let. V důsledku toho se teď část veřejnosti domnívá, že cyklisté si za srážky s auty můžou převážně sami, i když skutečnost je přesně opačná.
Potřebnost takového výstupu je proto více než sporná. BESIP tím nepřispěl k větší bezpečnosti provozu a namísto toho prohlubuje příkop mezi cyklisty a motoristy. Přitom by jeho hlavním cílem měla být snaha napětí zahlazovat, neboť strašení špatně interpretovanými daty nepomůže do budoucna opravdu nikomu.
Přihlaste svou ulici, proluku nebo kavárnu do největších sousedských slavností
Přijměte naši „hlavní" výzvu a zkuste do jeden měsíc do práce na vlastní pohon
7:30 - 9 Stavte se na kávu a něco na zub před Ministerstvem dopravy
7:30 - 9:00 Stavte se na kávu, kus řeči a něco na zub. Místo upřesníme
15:30 - 17:00 Smíchovská náplavka
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!