Co se nám povedlo a nepovedlo v roce 2019

18. 11. 2019, Aktuality

Jaký byl automatí rok 2019? Opět velmi vydařený, i když trochu hektický. Plný novinek a také přelomový v tom, že jsme po 17 letech uvedli nový vizuální styl včetně loga a nového webu. A vrhli jsme se také do nových vod, např. jako pořadatelé filmového festivalu. Klub přátel, který tvoří naši finanční podporovatelé, se rozrostl o další stovku pravidelných dárců, za což všem srdečně děkujeme!

Chcete být jedním z nich? Podpořte AutoMat, staňte se členy našeho Klubu přátel a podílejte s námi na rozvoji měst, ve kterých je radost žít. Děkujeme vám!

Na čem pracovaly jednotlivé týmy AutoMatu, co se povedlo více a co méně?

Do práce na vlastní pohon

Nový rok jsme zahájili prvním ročníkem Lednové výzvy Do práce na kole. Týden od 21. do 27. ledna 2019 nebyl výjimečný jen nejnižšími teplotami celé zimy, ale i tím, že se do práce na kole, pěšky nebo poklusem spolu s námi rozhodlo dopravovat 1 611 odvážlivců. V akci soutěžili zástupci 36 měst a jejich průměrná pravidelnost dojíždění byla 47 %. Překvapilo nás, že zapojení “nevyměkli” a většinu cest zvládli na kole. Na bicyklu nebo na koloběžce byly překonány tři čtvrtiny všech cest, čtvrtina připadla na chůzi a běh. Třetinu zapojených navíc tvořily dámy. Iva P. z Karviné dokonce vyhrála celkovou výkonnostní soutěž v běhu/chůzi se 178 km. V tabulce Lednové výzvy byly ovšem výkony pouze pro informaci, jediným kritériem úspěchu byla pravidelnost. Praha si připsala 542 účastníků, Brno 271, Plzeň a Pardubice shodně 93 a šedesátku překročily ještě Hradec Králové a České Budějovice.

Tradiční květnová výzva s tématem Homo cykliens přilákala 19 576 účastníků z více než 45 měst, 2 737 firem a institucí a navíc také 174 studentů. V této výzvě jsme hodnotili pravidelnost, výkonnost, nejlepšího cyklozaměstnavatele a nejpřátelštější cykloměsto. Pěšky či poklusem překonali účastníci 30 % všech cest. Výsledky jsme vyhlásili na povedeném večírku na lodi Tajemství. Celou výzvu podpořil také dánský velvyslanec Ole Frijs-Madsen, který si dokonce zahrál i v propagačním videu od AZN kru.

Pomocí nahrávání svých cest mohou účastníci Do práce na kole reálně ovlivňovat své okolí. Anonymizovaná data v porovnání s mapovými podklady měst pomohou získat přehled o problematických bodech (cyklo)infrastruktury a stanou se základem jednání o dalším rozvoji. Pilotní projekt jsme spustili v Brně, další města budou následovat.

Letos poprvé jsme vyhlašovali také Cykloměsto roku. Z podrobné ankety mezi účastníky Do práce na kole a hodnocení odborníků vyšel nejlépe Rožnov pod Radhoštěm, následovaný Otrokovicemi a Zlínem. Zástupce tří nejlepších měst (v doprovodu čtvrtých Pardubic) jsme pak na podzim spolu s FlixBusem zavezli pro další inspiraci na odbornou exkurzi do Dánska.

A k tradici už začíná patřit i Zářijová výzva Do práce na kole (od 16. do 22. září). Do 3. ročníku se přihlásilo 3 463 cyklistů, běžců a chodců, z čehož 905 mělo ve finále 100 % pravidelnost bezmotorového cestování.

 

To byla ale cyklojízda!

Květnovou akci Do práce na kole letos trochu v předstihu zahájila Velká jarní cyklojízda. Ta se letos konala v sobotu 27. dubna a opět v hvězdicovitém formátu. Čtyři proudy cyklistů, cyklistek a cyklistčat se spojily na náměstí Jana Palacha a společně dojely na afterparty do karlínského Přístavu 186 00. Tam je čekali DJ, tombola, veganské i masové buřtíky a také speciální cyklistické pivo.

Velká jarní cyklojízda 2019, foto: Libor Fojtík

 

Nové barvy, nové tvary

Zlatým hřebem roku 2019 bylo představení nové vizuální identity AutoMatu (celý článek). Ve čtvrtek 29. srpna jsme ukázali nové logo a celý vizuální styl od studia Butterflies & Hurricanes našim příznivcům a podporovatelům na večírku v Petrohradská kolektiv. O den později (tedy 11 let, 11 měsíců a 11 dní od zapsání Auto*Matu jako spolku) pak veřejnosti.

Součástí změny loga po 17 letech je i nový web, pozměněná barevnost a nový slogan, který zní „Nádech pro město“. „Tohle motto by mělo ideálně shrnout všechny činnosti AutoMatu do tří slov. Chceme, aby díky našim aktivitám skutečně mohla města lépe dýchat,“ vysvětluje výkonný ředitel AutoMatu Martin Šotola. A dodává: „Zvažovali jsme různé možnosti změny vizuální identity a zvolili jsme z našeho pohledu tu nejzajímavější a možná také nejodvážnější z navrhovaných variant.“

O novém designu jsme mluvili také ve videu.

Nový vizuál AutoMatu od Butterflies & Hurricanes

 

O dopravě a veřejném prostoru filmovým jazykem

Září 2019 bylo pro celý tým AutoMatu notně nabité. Kromě toho, že jsme se sžívali s novou vizuální identitou, tak jsme na Evropský týden mobility nachystali týdenní Zářijovou výzvu Do práce na kole, ale hlavně 1. ročník festivalu filmů o udržitelné mobilitě s názvem Městem. Konal se 20. září v kině Ponrepo a studentům i návštěvníkům z řad veřejnosti jsme promítli šest dokumentárních snímků. Součástí festivalu byly i diskuse s odborníky či tvůrci po každém filmu a také samostatná rozsáhlejší debata s náměstkem pražského primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem, nezávislým odborníkem na dopravu Ivanem Lejčarem a Pavlou Jenkovou z Bike Kitchen Prague. Festival Městem doprovodilo i skvělé video od Jakuba Duška.

 

Třicet let svobodného sousedství

Jen o den později se 85 pražských ulic a prostranství v dalších 30 městech proměnilo na pódia pro hudebníky, divadelníky nebo prostory pro workshopy, tanec a domácí občerstvení. Konal se totiž 14. ročník sousedských slavností Zažít město jinak. Letos jsme se chtěli dotknout tématu 30 let od sametové revoluce mottem Ulice bez opony. Propagační video s Robertem Miklušem v hlavní roli natočil Matyáš Fára. Reportážní video z akce pak Honza Vondráček. Máme velikou radost, že se třetina letošních lokalit zapojila poprvé a že zájem o komunitní dění evidentně roste.

Letos poprvé jsme nabídli koordinátorům lokalit své fundraisingové znalosti a pomáhali jim získat peníze od dárců prostřednictvím tzv. ambasadorských výzev (peer to peer) na portále Darujme.cz. Podařilo se nám společně zapojit 126 dárců a získat od nich celkem 50 000 Kč na podporu místních sousedských slavností. Od roku 2020 budeme fundraising v lokalitách systematicky rozvíjet prostřednictvím komplexní metodiky, kterou AutoMat koordinátorům bezplatně poskytne.

Ač týmu AutoMatu i jednotlivým organizátorům přišla akce vydařená, normalizační agentka, doc. Krásnohorská měla jiné mínění. V Den D prošla několik oživených lokalit a o tom, co viděla a zažila, sepsala podrobné hlášení. Pokud radši koukáte, než čtete, pusťte si video, které o této podvratné akci natočila pro tajné účely. Prohlédnout si můžete taky všechny fotky a výběr fotek.

Zažít město jinak v Bulharské ulici, foto: Josef Gregor

 

Generace U

S AutoMatem se vzdělávacím programům věnujeme už řadu let. V roce 2019 jsme ale celý projekt zastřešili názvem Generace U. Proč zrovna U? Zaměřujeme se totiž na generaci uvědomělou, úžasnou a usměvavou, někdy možná trochu ulítlou, ale také brzy úřadující. Proto doufáme, že i udržitelnou. Ve školách pořádáme soutěže, hry, terénní programy, cyklojízdy a školíme i pedagogy. Právě na terénní programy, při kterých učíme děti, jak se udržitelně, ale také bezpečně pohybovat v okolí jejich školy, jsme letos od 73 dárců vybrali prostředky minimálně pro 9 škol. Pět programů stihneme realizovat ještě do Vánoc, další čtyři pak na jaře. A nemyslíme jen na Prahu, vydáváme se i do Brna, Olomouce a Liberce. Školy se také účastní soutěže Zelené kilometry, do které se každoročně zapojuje cca 3 000 dětí.

Procházka po infrastruktuře v okolí školy, foto: Jakub Kriš

 

LAB

Že by se AutoMat vrhl už i na chemii? Ne, v naší laboratoři řešíme udržitelný urbanismus a města jako taková. Nový název Laboratoř udržitelného urbanismu získal tým Rozvoje Prahy nebo také Watchdog v rámci podzimního rebrandingu. A s ním i novou energii k řešení palčivých problémů metropole. A co jsme letos dělali?

Podali jsme 68 připomínek k projektu nové pražské čtvrti Bubny-Zátory, připomínkovali jsme také územní studie okolí stanice metra Roztyly, studii Opatovská a Akční plán hluku.

V žalobě proti rušení některých cykloobousměrek v Karlíně nám dal za pravdu Nejvyšší správní soud. S radnicí Prahy 8 jsme následně jednali o podobě cykloobousměrek (článek).

Do češtiny jsme přeložili nejčastější mýty o cyklistice (článek).

Iniciovali jsme novou výzvu za humanizaci magistrály, se kterou jsme interpelovali zastupitelstvo MHMP. K výzvě se přidalo 7 dalších pražských spolků (článek).

K jízdě na kole a cyklistické infrastruktuře existuje spousta otázek. Proto jsme v rámci projektu Lidová škola městské cyklistiky připravili Infografiky k cyklistické infrastruktuře, šest listů s texty a originálními ilustracemi Anny Nevrlé.

Natáčeli jsme také videa a psali články k tématu mimoúrovňové křižovatky na Vltavské, Radlické radiály nebo kolaudaci tunelu Blanka a podobě Blanky 2.

 

V Klubu máme zase o stovku víc přátel

Naše hlavní poslání – být hlídacím psem a kritickou opozicí města v rozvoji dopravy a urbanismu – se nám daří plnit především díky pravidelným dárcům z řad veřejnosti, tedy našemu Klubu přátel. Právě díky našim více než 700 pravidelným podporovatelům můžeme denně sledovat činnost politiků a městských úředníků a odhalovat jejich leckdy nedomyšlené plány.

Bez Klubu přátel bychom nemohli pracovat kontinuálně, plánovat do budoucna a zejména bychom se nemohli pouštět do kontroverznějších témat jako jsou kritika některých velkých dopravních staveb (tunelu Blanka, Blanka 2, Radlické radiály), výhrad vůči připravovanému Metropolitnímu plánu nebo bychom nemohli bojovat proti zákazům kol ve městě. O tom, že má naše činnost smysl, nás přesvědčuje i to, že se řady Klubu přátel každoročně rozrůstají.

 

Slabší momenty sezóny

Protože víme, že sebechvála smrdí, rozhodli jsme se letos poprvé zavést “sebekritické okénko” a přiznat, že ne vždy se všechno daří podle plánů.

Například výzva Do školy na kole měla mnohem menší ohlas než “dospělácká” verze. Vypadá to, že je na čase zjednodušit proces registrace, ale také dál pracovat se školami na řešení bezpečného uskladnění kol a hlavně bojovat za lepší cykloinfrastrukturu. Právě podle toho, jak se po městě na kole jezdí slabším a ohroženějším cyklistům, se pozná funkčnost systému.

Méně dárců, než jsme čekali, se stalo duší města

Dosavadních 50 darů (25 000 Kč) nepokryje náklady na přípravu sousedských slavností v roce 2020. Podporujte nás dlouhodobě svými pravidelnými dary na stansedusimesta.cz Jsme ambiciózní a cílíme na 200 000 Kč od našich podporovatelů. Jen tak můžeme zajistit pokračování sousedských slavností v příštím roce!

Ze všech neúspěchů se ale snažíme poučit a jedeme dál. Je vám blízké, co děláme? Chtěli byste nás v našem snažení o přátelštější a udržitelnější města podpořit?

Staňte se členy našeho Klubu přátel a vytvářejte s námi města, ve kterých je radost žít. Děkujeme!

Podpořím AutoMat

Zajímá vás, co se nám povedlo v roce předchozím? Čtěte Úspěchy Auto*Matu v roce 2018

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,- Přidám se

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře