Snahy „zklidnit“ Severojižní magistrálu se objevují už desátým rokem, výsledky jsou ovšem mizivé. Iniciovali jsme proto výzvu s požadovanými změnami, kterou podepsalo dalších 7 pražských spolků a ve čtvrtek 25. 4. s nimi interpelovalo pražské zastupitele. Tyto změny přitom v drtivé většině město samo v minulosti zvažovalo realizovat, ale dosud je nebylo schopno naplnit.
Návrhy, které jsme předložili*, jsou v souladu s principy udržitelné mobility i koncepčními městotvornými dokumenty (Strategický plán hl. m. Prahy, Strategie adaptace na klimatickou změnu, Manuál tvorby veřejných prostranství apod.). Mají malý dopad na dopravní kapacitu, ale zároveň zlepšují ovzduší vymístěním kolon z těsného kontaktu se zástavbou a přinášejí zásadní pozitiva pro chodce, cyklisty a celkové bezmotorové fungování centra.
Zastupitelům se snažíme vysvětlit, že probíhající stavební změny v okolí magistrály mohou zakonzervovat její rychlodrážní charakter v těsném kontaktu s historickým centrem na dvou místech: na Těšnově a u metra Vltavská. Právě teď je proto vhodné rychle jednat, jinak už nebude možné vytrhnout magistrálu ze spárů excesivní motorové dopravy, a to ani po dostavbě všech uvažovaných dopravních staveb, jež ji mají údajně zklidnit.
Tzv. humanizaci magistrály na základě studie Gehl Architects jsme s většinou spolků požadovaly právě před rokem. V dopise devíti spolků na jaře 2018 se tehdy angažoval, ještě jako zástupce iniciativy Libeňský most nerozšiřovat – nebourat, i stávající náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
Dobrou a bohužel promarněnou příležitostí pro pozitivní úpravy magistrály bylo zprovoznění tunelu Blanka. Z potřebných zásahů se ale realizovalo jen minimum – a to i přes fakt, že město samo postupně připravilo řadu materiálů navrhujících větší či menší úpravy magistrály. Poslední pokus o humanizaci této komunikace byl odmítnut v roce 2018.
Výzvu podepsaly spolky: Anthropictures, Arnika, Auto*Mat, CCEA a Nadační fond Magistrála, Klub Za starou Prahu, Občané postižení Severojižní magistrálou, Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu a Pražské matky.
V interpelaci náměstků primátora Adama Scheinherra a Petra Hlaváčka jsme se dotázali, zda bude humanizace magistrály obnovena, a bude-li město činit kroky pro to, že výstavba u křižovatky na Vltavské a v blízkosti Masarykova nádraží neznemožní zklidnění okolí magistrály.
*Společně navrhuje zahájit přípravu těchto kroků:
1. Omezení vzniku kolon v zástavbě
2. Rychlá opatření zlepšující podmínky pro chodce
3. (zásadní opatření) Doplnění parteru magistrály na přemostění Masarykova nádraží
4. (zásadní opatření) Zúrovnění křižovatky Vltavská
5. Cykloopatření
Světelná závora na Pankráci. Zdroj: IPR, 2014
Přechod přes magistrálu na náměstí Hrdinů. Zdroj: IPR 2014
Přechod před budovou Opery (v kroužku). Zdroj: IPR, 2014
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!