Pokud sledujete Auto*Mat, pravděpodobně jste už někdy narazili i na kampaň pražského magistrátu Čistou stopou Prahou, se kterou máme hodně průniků a se kterou také dlouhodobě spolupracujeme. O rozhovor jsme požádali její koordinátorku, Sylvou Švihelovou. Jen malé upozornění: Sylvy odpovědi nemusí vyjadřovat stanoviska magistrátu.
Čistou stopou Prahou se zabývá podporou udržitelné mobility. Co všechno máte letos za sebou?
Letošní rok byl trochu specifický. Začali jsme pracovat s nejistým a téměř minimálním rozpočtem, se kterým jsme se snažili upozornit veřejnost na stále častější smogové situace a jejich souvislost s nadmírou automobilové dopravy. O tomto tématu se ještě nedávno moc nemluvilo a na vydávané tiskové zprávy nikdo nereagoval. Museli jsme proto nějak upoutat pozornost a zároveň být opatrní před nadcházejícími komunálními volbami. Z tohoto důvodu jsme věnovali první půlrok projednávání a přípravě aktivit ve spolupráci s externí reklamní agenturou. Výsledkem bylo, že jsme kromě tradiční účasti na For Bikes, zapojení se do Do práce na kole, organizace Evropského týdne mobility a Dne bez aut připravili dvě nové mikrokampaně.
V srpnu jsme Praze představili pivo, které bojuje proti smogu (viz video Pražský chodec). Cílem této limitované edice bylo upozornit na letní smogové dny a možnost jim předcházet tím, že necháme auto doma a zajdeme si radši po práci na jedno pivo. Akce byla speciálně zaměřena na firemní týmy, které se symbolicky zavázaly alespoň jeden den nejet do práce autem. Téma se dostalo do médií a vyvolalo žhavou diskusi, což bylo jejím cílem.
Druhá mikrokampaň upozorňovala na skutečnost, že 21 % všech cest autem po Praze je kratší než dva kilometry. To je vzdálenost, kterou přece hravě zvládne každý ujít pěšky. Jaké to je ujít dva kilometry, si mohli návštěvníci Dne bez aut vyzkoušet na vlastní nohy v rámci Extreme Prague Walk.
Podle čeho si projekty, které podporujete, vybíráte?
Podporujeme všechny projekty (soukromé i neziskové), které vedou k udržitelnější dopravě ve městě a snížení jejích negativních dopadů. Cíl mikrokampaní, které přímo organizujeme, je dostat problematiku dopadů dopravy do povědomí obyvatel a rozproudit nad ní veřejnou diskusi.
Do výzvy Do práce na kole se pražský magistrát zapojil nejen jako partner, ale jako velmi úspěšný cyklozaměstnavatel. Do akce poslal jeden z nejpočetnějších týmů a pro účastníky připravil i řadu bonusů. Můžeš nám říct víc?
V květnu se magistrát zapojil do Do práce na kole již po čtvrté, tentokrát se zhruba 130 zaměstnanci. Je to sice z pohledu celku něco málo přes 6 %, ale i tak je to důležité. Jako magistrát bychom měli jít příkladem. Už teď naprostá většina zaměstnanců jezdí do práce MHD nebo dopravu kombinuje. Když pak máme o něčem rozhodovat nebo něco doporučovat, je dobré, když se umíme vžít i do uživatelů šetrnějších druhů dopravy.
Počet aktivně dopravujících se zaměstnanců stále roste a věřím, že i nová politická reprezentace bude tuto aktivitu dále podporovat a zázemí pro zaměstnance v tomto směru ještě zlepšíme. Po prvním ročníku vzniklo ve Škodově paláci zastřešené parkování, sprchy i skříňky na věci.
Pro zapojené zaměstnance máme připravený startovní balíček s informačními materiály, odrazkami, světly a dalšími drobnými pozornostmi. Během května pořádáme jednou týdně společné snídaně a závěrem měsíce organizujeme týmové focení. V červnu, kdy už jsou známé výsledky, probíhá slavnostní vyhlášení s předáváním cen za jednotlivé kategorie.
Napilno jste měli i v září, kdy se konaly auto*matí sousedské slavnosti Zažít město jinak s podporou Čistou stopou Prahou a především celý Evropský týden mobility a Den bez aut. Co všechno (nejen) Pražany čekalo?
Evropský týden mobility je celoevropská iniciativa, která má lidem ukázat nejrůznější možnosti, jak se po městě pohybovat s minimálními dopady na prostředí a zdraví. Odehrává se vždy 16. – 22. září a končí oslavami mezinárodního Dne bez aut.
Každý den v týdnu se mohli návštěvníci zdarma účastnit nejrůznějších aktivit a na své si přišla i odborná veřejnost. Kromě zmíněného Zažít město jinak můžu namátkou jmenovat Pražský železniční den, Světový den bez nehod na silnicích (EDWARD), Den bez bariér, mikrokonference MIX and MOVE, Den otevřených dveří Dopravního podniku, projížďku po Sluneční trase Euro Velo 7 a další.
Den bez aut se letos konal na Praze 8, kde se ulice Křižíkova na jeden den proměnila v pěší zónu se spoustou aktivit místních sdružení a organizací.
Jaké bylo téma Evropského týdne mobility?
Motto ETM se každoročně mění a vyhlašuje ho Evropská komise DG MOVE ve spolupráci s DG ENV. Letos bylo tématem MIX and MOVE neboli kombinovaná doprava. Každý druh dopravy je vhodný pro jiné vzdálenosti, pro jiné příležitosti a možnosti. Mnohdy právě kombinace různých druhů dopravy nám vytvoří nejefektivnější dopravní řetězec. Představit si to můžete třeba tak, že na kole dojedete na nádraží, tam kolo zaparkujete, pokračujete vlakem do centra, dvě stanice se posunete metrem a zbytek cesty dokončíte na sdíleném kole.
Co chystáte v dalších měsících?
Momentálně uzavíráme a hodnotíme uplynulý rok a intenzivně připravujeme aktivity na rok 2019. Schválený máme také grant MŽP na osvětu v oblasti čisté mobility, takže i tento projekt je aktuálně v přípravě.
Před pár týdny skončila preventivní akce zaměřená na správné osvětlení cyklistů a chodců pod názvem Nejezdi jak netopejr! A od začátku prosince se může každý zapojit do osobní Adventní výzvy. Jelikož předvánoční období je často časem stresu a spěchu, ve kterém nemáme moc času na sebe, je tady možnost, jak se udržet fit. Choďte více pěšky a místo výtahů v budovách a eskalátorů v metru využívejte během adventu obyčejné schodiště. Je to výzva, ale na konci si můžete s klidným svědomím dát třeba cukroví 😉
Co považuješ za váš největší dosavadní úspěch?
Nelze vypíchnout jeden úspěch, prostředí se zlepšuje spíše jednotlivými drobnými krůčky každého z nás. Ale musím říct, že mám radost, že především díky Davidu Horatiovi a ostatním kolegům z našeho oddělení, komise pro cyklistickou dopravu a některým vedoucím odborů dopravy se postupně daří budovat příjemnější a bezpečnější infrastrukturu pro cyklisty a chodce v Praze. Čistou Stopou Prahou se daří lidi informovat a motivovat k zamyšlení nad dopravou. Jako největší úspěch vnímám, že si Pražané postupně začínají uvědomovat hodnotu prostředí, ve kterém žijí a jeho přímý vliv na své zdraví. Nejdůležitější je však uvědomění si, že prostředí, ve kterém žijeme, ovlivňuje svým chováním každý z nás. Stačí přestat zavírat oči, vymlouvat se a svalovat vinu na všechno okolo sebe.
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!