Čtyřicet lidí zůstalo po naší protestní cyklovyjížďce ležet na zemi v Křižovnické ulici u Karlova mostu. Po Průvodu vypuštěných duší a Srazu vypuštěných duší šlo o třetí akci v řadě upozorňující na snahy Prahy 1 v bezmotorových zónách společně s elektrokoloběžkami časově omezit i jízdní kola a odklonit cyklisty na dopravně nebezpečné úseky.
V pondělí večer jsme se 40 zastánci městské cyklistiky projeli trasy, které radnice nabízí jako objížďky pěších zón v centru města. V čem jsou objízdné trasy pro cyklisty problémové? Kromě toho, že řada z nich je o dost delší, vede po kolejích, kostkách či pasážemi domů(!), některé z nich pro cyklisty představují jedny z nejnebezpečnějších úseků Prahy 1 (pozn. 1). V letech 2007 – 2016 na Křižovnické ulici a Smetanově nábřeží došlo k 18 nehodám s účastí cyklisty. Ve stejném období v centrálních pěších zónách auta v pěších zónách srazila 22 chodců. Cyklisté a chodci se zde srazili třikrát.
Závěrečným leháním na zem v Křižovnické (u „myší díry“) jsme upozornili na ty cyklisty, kteří byli právě v těchto místech v minulosti sraženi, nebo se zranili na kluzkých kolejích. Je to i varování před dalšími zbytečnými nehodami.
Magistrát: Omezení nepomůže
Pozvánku k vyjížďce dostali i zastupitelé MČ Praha 1 a hl. m. Prahy, aby si uvědomili, jak nebezpečnými trasami hodlají cyklisty vést. To potvrzuje i výsledek analýzy (2) zadané Magistrátem hl. m. Prahy omezení kol v centrálních zónách nezlepší bezpečnost pěších, ale pouze zhorší bezpečnost cyklistické dopravy.
Ministerstvo dopravy: Elektrokoloběžky nejsou kola
Radní Prahy 1 už omezení schválili, v úterý 12. prosince by ho mělo definitivně posvětit i zastupitelstvo městské části. Situaci ale může zvrátit čerstvé stanovisko Ministerstva dopravy, na jehož nejednoznačný postoj se Praha 1 dlouhodobě odvolávala. Ministerstvo ve vyjádření pro magistrát z 5. prosince potvrdilo, že problémové elektrokoloběžky lze jednoznačně odlišit od jízdních kol a z pěších zón je vykazovat. Je také možné omezit zákaz na výkonná elektrokola tak, aby se běžných cyklistů nedotkl. Ministerstvo situaci doporučuje řešit důslednou kontrolou a sankcemi policie spíše než zákazem.
Centrum Prahy pro auta
Praha 1 v minulosti také argumentovala, že se cyklisté do centra nevejdou. Není divu, podle Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy zřídila radnice na Praze 1 od roku 2000 téměř 500 parkovacích míst na ulicích a více než 5000 parkovacích míst v budovách (3). Auto*Mat také opakovaně navrhoval ulevit Starému Městu od tranzitní dopravy, naposledy se zprovozněním tunelu Blanka (4).
Foto: Tomáš Cach
Přílohy:
1) Nedostatky na objízdných trasách
2) Analýza zadaná Magistrátem hl. m. Prahy
Analýzu zadal Odbor Rozvoje a financování dopravy a byla ověřena posudkem ČVUT. Podle analýzy se jen na Křižovnické a Smetanově nábřeží stalo 18 nehod s účastí cyklisty, což je více než čtvrtina takových nehod na celém Starém Městě. Počet nehod cyklistů a chodců je v pěších zónách marginální. Závěr studie je následující:
„Vyloučení cyklistické dopravy z centrálních pěších zón pro cyklisty nebude mít zřetelný dopad na počet nehod s účastí pěších. Dopad na bezpečnost cyklistické dopravy může být negativní (zvýšení v řádu jednotek nehod ročně), a to v případě, že po omezení průjezdu bude významná část cyklistů užívat jako objízdnou trasu nehodový úsek na průtahu centrem přes Křižovnické náměstí.“
3) Nová parkovací místa – ze zadání koncepční studie Revoluční ulice
Vypracování koncepční studie ulice Revoluční bylo zadáno Usnesením Rady hlavního města Prahy číslo 2859 ze dne 21.11.2017. V návrhu zadání koncepční studie v kapitole 7.7 se uvádí:
„Od roku 2000 se zvýšil počet parkovacích stání v Pražské památkové rezervaci v ulicích o 453 a mimo ulice (podzemní parkoviště, vnitrobloky, parkovací domy, oddělená parkoviště apod.) o 5941.“
4) Koncept Auto*Matu na zklidnění centra „Centrum bez kolon“
ke stažení zde: https://drive.google.com/open?id=0B8A0BmQtNYx5anpjZjZDejFQVm8
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!