ReKorunovace je průšvih

13. 12. 2016, LAB , Ostatní

V sobotu se po půlroční rekonstrukci opět otevřela Korunovační ulice. Pokud byste čekali nějaké městotvorné úpravy, smůla. Výsledkem jsou opět nebezpečná místa pro chodce a cyklisty.

“Svět už nevypadá jako v Praze, tak vypadal v polovině 90. let,” prohlásil světoznámý dánský architekt a urbanista Jan Gehl při své nedávné návštěvě Prahy. Bohužel ani čerstvá rekonstrukce ulic Korunovační a Pod Kaštany nenásleduje současné urbanistické trendy, ale technokratický přístup Technické správy komunikací1, jež všechna možná zlepšení jednoduše zařízla. Změny k lepšímu nepodpořila ani Praha 6 a náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Na Korunovační se tak dokonce neobjeví cyklopruhy ani bezpečné přechody, které požadovala Praha 7, ani nedojde na přeměnu poloviny navazující ulice Pod Kaštany na promenádu od Hradčanské k Místodržitelskému letohrádku.

the-local-urbanist

Třešničkou na dortu je pak absence cyklopruhů v koridoru ulice i tam, kde byly v lánech ponechaného asfaltu vyšrafovány stíny s bumlíky proti pojíždění. TSK tak jednala v naprostém rozporu s lednovým usnesením Rady 55/2016.

Sliby, že Blanka svede dopravu do podzemí se tak ani zdaleka nenaplňují. Naopak, i když město stále tvrdí opak, dopravní zatížení na povrchu díky Blance stále stoupá (proč? Tomuto jevu se říká dopravní indukce2) a jejímu dopravnímu apetitu se ještě umetá cestička ze všech stran.

Město i touto rekonstrukcí promarnilo další příležitost ke zlepšení kvality veřejného prostranství a životního prostření v Praze – Korunovační/Pod Kaštany po své rekonstrukci jen potvrzují svou dosavadní funkci dopravního bypassu. Celé nákladné akce je škoda, protože buď se budou ulice za několik let nehospodárně předělávat, nebo se na ně prostě dalších 30 let nesáhne.

Co konkrétně je na rekonstrukci Korunovační/Pod Kaštany špatně:

      • Přecházení ulice přes dva souběžně jedoucí proudy aut u ulice Jana Zajíce nesplňuje povinnou normu pro dopravní stavby. Místo úzkého betonového bloku tu měl zde být plnohodnotný  ostrůvek pro chodce.
      • Mimo normu je i nebezpečné přecházení Korunovační u ulice Nad Královskou oborou, kde musíte překonat dva souběžné pruhy. Přechod je blízko horizontu a řidiči a chodci se navzájem vidí až na poslední chvíli.
      • Přestavěná křižovatka s Wolkerovou má své původní nevyhovující parametry – chybí tu ostrůvek pro chodce, šířka jízdních pruhů neodpovídá normě (vozovka měla být zúžena a rozšířeny chodníky). Pokud tu zrovna nestojí kolona, auta tu jezdí z kopce rozhodně víc než padesátkou.
      • Křižovatka Pod Kaštany x Pelléova je řešena také nebezpečně. Máte tu přecházet přes 2+2 pruhy v táhlém oblouku, kde auta opět často až příliš šlapou na plyn. I toto rizikové místo se mělo v koordinaci s úpravami Pod Kaštany zlepšit.
      • Ulice Pod Kaštany fakticky kapacitně funguje jako dvoupruhová, čtyřpruhové úseky jsou reliktem, který ulice nepotřebuje.
      • Navíc dle Dolínka zůstane zachován nešťastný signalizovaný přechod u tramvajové zastávky na Kulaťáku, který tu měl být dočasně – jen po dobu rekonstrukce Korunovační. Najednou je ale prý rekonstrukce pouze jedním z důvodů, proč se signalizace zřizovala.

 

megaphone-155780_640Co můžete udělat?

Napište MČ Prahy 6, Prahy 7 a Petru Dolínkovi, že chcete zrušit nesmyslný signalizovaný přechod u zastávky Svatovítská.

 

Vysvětlivky:

1) TSK je příspěvková organizace města zajišťující rozvoj, výstavbu, správu, údržbu a opravy pozemních komunikací a některého dalšího městského majetku na území Prahy (www.tsk-praha.cz).

2) Dopravní indukce je dopravní jev, kdy nabídka nové dopravní kapacity spojení (například zprovoznění nové dálnice, tunelu, mostu atd.) vyvolá nárůst poptávky po ní. Provoz, který se na nové komunikaci objeví, je nejen doprava přesměrovaná, která na tuto novou trasu přechází z jiné trasy, jiného druhu dopravy nebo jiné denní doby, ale také doprava indukovaná (vyvolaná), která se dříve neuskutečňovala vůbec a byla vyvolána vylepšenými podmínkami pro tento druh dopravy. Jinými slovy: čím více/ větších cest pro auta ve městě, tím více aut v městě.

Nakrmte AutoMat

Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku budete přesměrováni na platební bránu.

V dalším kroku uvidíte údaje potřebné k založení platby v bance.

měsíčně 1000,-

Děkujeme mnohokrát za Vaší podporu, moc si ji vážíme.

Prosíme, nastavte si platbu ve své bance podle následujících údajů, abychom poznali, že jde o podporu od Vás.

  • ve prospěch účtu: 2400063333/2010
  • částka: [amount]
  • variabilní symbol: [variable_symbol]
  • vybraná frekvence plateb: [freq]
Něco se nepovedlo
Zpět do formuláře