Pražský rozpočet na rok 2017 už tolik netíží stavba městských dálnic, takže se konečně dostává i na pozitivní úpravy a rekonstrukce městských veřejných prostorů. Bohužel ale dál běží přípravy toxických záměrů, které by se měly přehodnotit, nebo nejlépe zcela vypustit – zejména přípravy Blanky 2, Radlické a Břevnovské radiály.
Praha se konečně vymanila z placení astronomických doplatků za tunelový komplex Blanka, letos se zaplatí již jen “drobné” – 262 mil. Kč. Praha si tak může vydechnout a investovat do mnoha záměrů, které dříve musely stát. Dojde tak například k revitalizaci Karlova náměstí a na další roky se připravuje přestavba několika významných městských tříd (Vinohradská, Bělohorská, Dukelských Hrdinů, Veletržní) i prostranství (Vítězné náměstí, nám. Jana Palacha).
Podporu udržitelné a bezmotorové dopravy v rozpočtu tradičně zajišťují kapitoly BESIP, bezbariérovost a stavba cyklostezek. Vyhrazených 40 mil. Kč je ale pro uspokojivý rozvoj cyklodopravy rozhodně málo. Částka bohužel vyplývá z malého počtu připravených akcí, což je důsledek totálního zmrazení záměrů pro cyklodopravu v předchozím volebním období.
Oddychnutí města od stavby městských dálnic bohužel nemá trvat dlouho. Praha každoročně vyčleňuje desítky milionů na projektování Blanky 2, Radlické a nově i Břevnovské radiály – ničivého záměru dálnice vedoucí z Řep přímo na hranici centra Prahy. První má být ale na řadě Radlická radiála, kde už byly utraceny stovky milionů Kč na průzkumné a přípravné práce. Vyjmenované záměry budou stát dohromady ke stovce miliard. Tyto peníze budou v budoucnu chybět ve veřejné dopravě, školství, zdravotnictví, technické vybavenosti, údržbě či kultuře.
Kromě těchto velkých staveb se ale připravují i drobné škodlivé záměry v širším centru města: jmenujme třeba další rampu z Vyskočilovy na ulici 5. května nebo podjezd křižovatky Harfa.
Rozpočet Prahy nicméně musíme číst nejen podle toho, co v něm je, ale také podle toho, co v něm není. Marně hledáme třeba peníze na přípravu některých potřebných staveb pro veřejnou hromadnou dopravu, kde se vyjímají především nulové plány zkvalitnit městskou železnici (hlavně průjezd pod centrem města), která by mohla být účinným lékem proti dopravnímu tlaku ze Středočeského kraje na hlavní město. Není možné se vymlouvat, že by tento problém měl řešit stát.
Velkou časovanou bombou pražského rozpočtu do budoucna zůstávají enormní běžné výdaje, které v rozpočtovém výhledu téměř zcela eliminují výdaje investiční. Proto znovu dáváme ke zvážení, zda je skutečně rozumné, aby město ze svého rozpočtu platilo 80% celkových výdajů na veřejnou hromadnou dopravu a pouze 20% se platilo z jízdného. Tento poměr dofinancování z městského rozpočtu je mezi západními metropolemi výjimkou. Vytváří závislost veřejné dopravy na kondici městského rozpočtu, jež je podle nás nezdravá, a omezuje možnost investovat do zkvalitňování hromadné dopravy a zvyšování její konkurenceschopnosti vůči dopravě automobilové. Není možné argumentovat, že vysoké provozní výdaje na MHD jsou rovnocenné s investičními výdaji do rozvoje automobilové dopravy, které roli MHD v přepravě lidí po městě oslabují.
Vybrané problémové záměry
Záměr | Celkové náklady (mil. Kč) | výdaje 2017 (mil. Kč) | Komentář Auto*Matu |
0000000 – Obchvat Vinoř | Stovky mil. Kč? | 0,5 | Zbytečný záměr, jako obchvat Vinoře bude sloužit vnější okruh. |
0000081 – Městský okruh Pelc/Tyrolka – Balabenka | 5 200 | 20 | S ohledem na podmínky EIA1 (realizace po dokončení celého SOKP2) a probíhající debatu o alternativním řešení dostavby MO je lepší přesměrovat další přípravy na posouzení alternativních řešení. |
0000094 – Balabenka – Štěrboholská radiála | 9 000 | 40 | dtto (platí to samé co v buňce o řádek výš) V rozpočtu jsou náklady akce 9 mld. Kč, ale výsledné náklady budou pravděpodobně daleko vyšší. |
0008313 – Libeňská spojka | 4 500 | 20 | dtto |
0007553 – Břevnovská radiála | 11 925 | 1 | Se záměrem nesouhlasíme. Přivede automobilovou dopravu do centra města a vytvoří nežádoucí konkurenci veřejné dopravě, především modernizované železniční trati Praha – Kladno. |
0009567 – Radlická radiála Jihozápadní město – Smíchov | 14 000 | 40,9 | Se záměrem nesouhlasíme. Přivede automobilovou dopravu do centra města a vytvoří nežádoucí konkurenci veřejné dopravě, především metru B. |
0041346 – Újezd – propojovací komunikace | 250 | 1 | Nevhodný, nežádoucí záměr, který slouží pouze pro vytvoření obchodních zón s přednostní obsluhou individuální automobilové dopravy (IAD). |
0000000 – Mimoúrovňová křižovatka Harfa | 280 | 2 | Nežádoucí záměr, nesmyslné zvyšování kapacity pro IAD bez návazností (ul. Freyova dále pokračuje na náměstí OSN, které takto nelze upravit. |
0007567- Vyskočilova – 5. května, nájezdová rampa | 42 | 25 | Doplnění nájezdové rampy na Magistrálu ubere pozemek přilehlé ZŠ, zvýší zatížení lokality IAD a opět posílí dojem magistrály jako dálnice. |
0043051 – Březiněves – obchvat | 100 | 0,5 | Zcela zbytečný záměr, s nímž nesouhlasí obce ve Středoč. kraji, které na tento obchvat navazují. Stačilo by zklidnit stávající průtah. |
Vybrané pozitivní záměry
Záměr | Komentář |
0000000 – Vítězné náměstí | Soutěž o návrh na urbanisticko-dopravní řešení prostoru. Je správné, že se řeší soutěží. |
0000000 – Nákladové nádraží Žižkov | Jedná se o urbanisticko-dopravní řešení transformačního území. Je správné, že se řeší soutěží. |
0042700 – Revitalizace Malostranského náměstí | Žádoucí revitalizace významného městského prostoru. |
0000026 – Úprava parteru náměstí Jana Palacha | Žádoucí revitalizace významného městského prostoru. |
0042064 – Revitalizace Karlova náměstí, etapa I. 0042804 – Revitalizace Karlova náměstí, etapa II. | Žádoucí revitalizace významného městského prostoru. |
0000000 – Pěší a cyklistická lávka Karlín – Štvanice – Holešovice; 0042822 – Lávka Holešovice – Karlín | Žádoucí nové bezmotorové spojení. |
0000000 – Táborská (A, B, C) | Žádoucí revitalizace významné městské třídy. |
0000000 – Dukelských hrdinů – Veletržní (Letenský kříž) | Žádoucí revitalizace významných městských tříd. |
0008559 – Komunikační propojení Evropská – Svatovítská | V navrhovaném provedení (základ 1+1 pruh) a se souběžnou “uliční dietou” na Evropské směrem k Vítěznému náměstí se jedná o přínosný záměr. |
0042808 – Rekonstrukce Vinohradské ulice | Žádoucí revitalizace významné městské třídy, je ale třeba zajistit zde bezpečné podmínky pro jízdu na kole. |
0042932 – Park + Ride Černý Most III. 0042933 – Park + Ride Zličín III. 0042934 – Park + Ride Veleslavín0042935 – Park + Ride Opatov 0004348 – Záchytná parkoviště Park + Ride | Obecně vítáme snahu o zvýšení kapacity P+R. Konkrétní záměry (zejména ve stávající zástavbě) je třeba realizovat citlivě k okolnímu prostředí a tak, aby docházková vzdálenost od těchto parkovišť k nástupištím kolejové dopravy byla pro parkující lidi atraktivní. |
Cyklistické stezky (40 mil.) | Částka odpovídá připravenosti záměrů. Malá připravenost je daná tím, že v letech 2010-2014 byla zastavena příprava cykloopatření a obrovskou setrvačností, kdy dostat nově zadané akce po tomto období do realizace trvá několik let. |
0041888 Holešovičky (zakopání) | Záměr až za 9 mld. Kč uleví přetížené a zcela zdevastované městské třídě a umožní navrátit ulici do původního stavu včetně obnovení tramvajové trati. Otázkou ale zůstává přesná podoba záměru, která může mnoho vylepšit, ale i mnoho zkazit. |
0041892 – Veřejný prostor | Drobné intervence ve veřejném prostoru je třeba tímto způsobem podporovat. |
BESIP | Investiční akce podporuje zvýšení bezpečnosti silničního provozu. |
0007560 – Chodníkový program | Zásadní investiční položka pro obnovu katastrofálně zanedbaných pražských chodníků. |
0042131 – Praha bez barier | Žádoucí odstraňování bariér ve veřejném prostoru pomůže všem. |
0043013 – Waltrovka – lávka pro pěší | Napojení nově realizovaného developmentu na stanici metra zvýhodní bezmotorovou dopravu. |
0000000 – Revitalizace Václavského náměstí | Dlouho očekávané zahájení rekonstrukce Václavského náměstí. |
0042177 – Zelená Malovanka | Úpravy ve prospěch bezmotorové dopravy v oblasti postižené umístěním mimoúrovňové křižovatky. |
0042821 – Dvorecký Most | Vítáme zahájení přípravných prací. |
0006925, Libeňský most | Vítáme přípravu rekonstrukce. |
Vysvětlivky:
Od 19:15: hlavní film: Giardinieri d’Assalto - Outlaw Gardeners (76 min., Itálie, 2022, režisér: Angelo Camba)
Srdečně zveme na seminář spolku AutoMat k cyklistické infrastruktuře a udržitelné mobilitě pro zástupce měst a obcí, odborníky*ice a zainteresovanou veřejnost.
Od 19:00 Varieté Utopolis – or a few feet of highway (98 min., Německo, 2024, režisér: Matthias Coers)
Nakrmte AutoMat
Podpořte nás a staňte se tak členy Klubu přátel AutoMatu!